Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Za dużo stresu ...

Obecna sytuacja rynkowa w kraju, a także w Europie nie sprzyja naszemu dobremu samopoczuciu. Z badań wynika, że coraz częściej stresujemy się, co niestety odbija się niekorzystnie na naszym zdrowiu. Cierpimy my sami, nasi najbliżsi, a pracodawcy narzekają na obniżenie efektywności naszej pracy…

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że wokół nas pojawia się coraz więcej stresorów. Ilość czynników będących źródłem napięcia psychicznego, na którą jesteśmy narażeni, jest wielokrotnie wyższa, niż naszych przodków sprzed stu czy dwustu lat. Powodem tego jest nowoczesny styl życia, codzienna rywalizacja w miejscach pracy. Nawet jeśli powoli wygasa zjawisko tzw. "wyścigu szczurów" wciąż nasza sytuacja zawodowa nie jest stabilna, a brak pewności zatrudnienia i stałych dochodów powoduje poczucie silnego dyskomfortu psychicznego i napięcia. Ponadto media szukające sensacji i chcące wywrzeć na nas jak największe wrażenie usilnie strasząc nas konsekwencjami jakie osobiście odczujemy w wyniku zupełnie niezależnych od nas sytuacji na rynkach międzynarodowych. Jesteśmy wprowadzani w poczucie zagrożenia, gdyż uświadamia się nam, że już niedługo odczujemy na własnej skórze konsekwencje tego co dzieje się na świecie. Stresujemy się również wzrostem cen podstawowych produktów, choć wciąż jeszcze kupujemy dużo i lekką ręką wydajemy to, co powinniśmy zaoszczędzić -  wpadamy więc w poczucie winy i czujemy się źle. Poza tym nadchodzi lato, a my mamy wciąż do zrzucenia kilka kilogramów. Ostatnio modna dieta proteinowa skutecznie odchudza nasze koleżanki, a my… wracamy zmęczone i niedocenione do domu i … jemy, jemy, jemy … i znów mamy poczucie winy i czujemy się źle. Do tego okazuje się, że mąż może nie dostać urlopu, gdyż w pracy wali się jeszcze niedopięty na ostatni guzik deal i co teraz?

Wiemy tylko tyle, że mamy się bać, bo przecież jak inaczej żyć w takim obłędzie?

Trwanie w poczuciu braku bezpieczeństwa ma zazwyczaj tylko jedną konsekwencję - wpadamy w „dół” psychiczny, depresję. Zamiast postawy proaktywnej zaczynamy odczuwać silne zmęczenie i wycofujemy się z życia. Jeśli zauważyłaś u siebie taką postawę wiedź, że istnieje prawdopodobieństwo, że padłaś ofiarą stresorów. Stresor w psychologii definiowany jest jako wewnętrzne lub zewnętrzne zdarzenie, które wywołuje stres.

Pomocne w radzeniu sobie ze stresorami jest przekonanie, że ma się zdolność wpływania na przebieg lub następstwa jakiegoś zdarzenia. Jeśli będziemy trwać w poczuciu braku wpływu na to, co dzieje się z naszym życiem, nie poradzimy sobie ze stresem. Świadomość tego jest bardzo ważna w rozpoczęciu pracy nad samym sobą.

Jeśli jest mi źle, to powinnam chcieć to zmienić. Zmienić tak, aby już nie było mi źle, ale stało się dobrze. Niby logiczne, ale jak pokazują liczne doświadczenia nie mamy tendencji do takiego proaktywnego myślenia, a szkoda ..

Jak sobie z tym poradzić?

Przede wszystkim trzeba chcieć. Chcenie jest istotnym punktem wyjścia. Bez chcenia niczego nie zrobimy. Zadaj więc sobie pytanie, czy chcesz zmiany?

Jeśli odpowiedź jest pozytywna, zabieramy się za planowanie zmiany. Nie działamy spontanicznie i emocjonalnie! Takie działania nie przyniosą długofalowych efektów i w konsekwencji wepchną nas w jeszcze większy „dół”.

Aby zmiana przyniosła nam pożądane efekty musi być ona przeprowadzona w sposób rozsądny, spokojny, zaplanowany i kontrolowany przez nas od początku do końca. Bardzo ważnym elementem dla przeprowadzenia jakiejkolwiek zmiany jest poradzenie sobie ze stresem, czyli potocznie mówiąc „ostudzenie emocji”.

Dlatego też proponujemy Wam stosowanie w codziennym życiu technik relaksacyjnych, które wprawdzie nie usuwają przyczyn powstawania stresu, ani też nie rozwiązują konfliktów wewnętrznych, ale pomagają zredukować stres i uzyskać przekonanie o możliwości kontrolowania reakcji własnego organizmu.

Czym są techniki relaksacyjne?

Techniki relaksacyjne są metodą terapii, której celem jest uzyskanie stanu relaksu, czyli opanowania wegetatywnych objawów stresu i uzyskanie odprężenia psychicznego. Regularne stosowanie technik relaksacyjnych chroni nas przed nieustannym napięciem emocjonalnym, wynikającym z ciągłego występowania w naszym otoczeniu stresorów. Innymi słowy regularne stosowanie tych technik wpłynie pozytywnie na nasze codzienne samopoczucie.

Ogromną zaletą technik relaksacyjnych jest to, że możemy stosować je samodzielnie przez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń fizycznych i psychicznych. Najpopularniejsze z nich to: słuchanie odpowiedniej muzyki, ćwiczenia oddechu, medytacje, joga, ćwiczenia rozciągające.

Szczególnie polecamy Wam codzienne wykonywanie ćwiczeń fizycznych. W ostatnim czasie lekarze z Nottingham Trent University stwierdzili, że podczas wysiłku fizycznego w organizmie człowieka produkowany jest związek chemiczny fenyloetylamina. Badania prowadzone u ćwiczących osób sugerują, że wydzielająca się podczas wysiłku fenyloetyloamina może wywoływać fenomen euforii biegacza, objawiający się poprawą nastroju oraz zwiększeniem wytrzymałości i odporności organizmu na ból. Wyniki badań wskazują, że umiarkowane ćwiczenia podnoszą poziom fenyloetyloaminy u większości ludzi, który zwiększa się ze wzrostem intensywności ćwiczeń.

Od dziś więc zacznijmy więcej ćwiczyć!

Powodzenia!

Competitive Skills

« powrt