Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Walka ze stresem - cichym destruktorem

Badania naukowe dowiod艂y, 偶e wydatki energetyczne mened偶er贸w s膮 analogiczne do wydatk贸w energetycznych sportowc贸w. Szkopu艂 tkwi w tym, 偶e sportowcy musz膮 obowi膮zkowo uczestniczy膰 w programie odnowy psychofizycznej. Tymczasem poddawani d艂ugotrwa艂emu stresowi menad偶erowie, niestety musz膮 liczy膰 sami na siebie.

Badania naukowe dowiod艂y, 偶e wydatki energetyczne mened偶er贸w s膮 analogiczne do wydatk贸w energetycznych sportowc贸w. Szkopu艂 tkwi w tym, 偶e sportowcy musz膮 obowi膮zkowo uczestniczy膰 w programie odnowy psychofizycznej. Tymczasem poddawani d艂ugotrwa艂emu stresowi menad偶erowie, niestety musz膮 liczy膰 sami na siebie. Jak wi臋c budowa膰 odporno艣膰 na przeci膮偶enie stresem i usuwa膰 jego skutki - zastanawiaj膮 si臋 nad tym problemem konsultanci Competitive Skills.

Zacznijmy od wyja艣nienia czym w og贸le jest stres?

Wg Wojciecha Eichelbergera, tw贸rcy Instytutu Psychoimmunologii, stres to taki poziom obci膮偶enia organizmu, kt贸ry powoduje uruchomienie mechanizm贸w obronnych, oszcz臋dzaj膮cych energi臋 偶yciow膮, chroni膮c si臋 w ten spos贸b przed kompletnym wyczerpaniem.

Ludzki organizm dysponuje dwoma zasobami energetycznymi. Jeden z nich to energia zwana urodzeniow膮, kt贸rej zadaniem jest utrzymanie organizmu przy 偶yciu. Na stra偶y jej stoi instynkt samozachowawczy, kt贸ry uznaje dany stan za zagra偶aj膮cy 偶yciu lub nie. Drugim zasobem jest energia dobowa, kt贸r膮 nasz organizm otrzymuje w godzinach mi臋dzy 3 a 5 nad ranem.  Naszym zadaniem jest takie zagospodarowanie energi膮 dobow膮, aby wyp艂ywy by艂y r贸wnowa偶ne z wp艂ywami, aby nie by艂o koniecznym zabieranie zasob贸w z energii urodzeniowej.  Ca艂a sztuka polega na tym, by tych zasob贸w nie nadu偶y膰. Je艣li  bowiem wpadniemy w skurczon膮 rezerw臋 energetyczn膮, nasz organizm zacznie j膮 oszcz臋dza膰 i to co jeszcze wczoraj by艂o stosunkowo 艂atwe, jutro mo偶e si臋 okaza膰 nie do przej艣cia.

Co si臋 stanie, gdy przekroczymy t臋 granic臋 i za bardzo naruszymy rezerw臋 energetyczn膮, zastanawiaj膮 si臋 konsultanci Competitive Skills?

W takiej sytuacji organizm automatycznie uruchamia mechanizmy obronne, kt贸re stopniowo wy艂膮czaj膮 funkcje, a pozostawia jedynie te, kt贸re s膮 niezb臋dne do prze偶ycia. Wtedy organizm daje nam sygna艂y ostrzegawcze.

A co to za sygna艂y? Co powinno nas zaniepokoi膰?

Pierwszym symptomem jaki wymieniaj膮 specjali艣ci to b贸le mi臋艣ni i staw贸w. Jest to o tyle dziwne, 偶e nie pracowali艣my fizycznie i nie nosili艣my ci臋偶ar贸w. Jak podaj膮 statystyki ponad 1/3 ludzi pracuj膮cych w Unii Europejskiej skar偶y si臋 na b贸le tego rodzaju. Warto wi臋c  zwr贸ci膰 uwag臋 na ten objaw, kiedy si臋 pojawi.

Tak samo lekcewa偶one jest poranne zm臋czenie. Wi臋kszo艣膰 z os贸b „zaatakowanych” przez stres, mimo dobrego i spokojnego snu, rano nie jest w stanie podnie艣膰 si臋 z 艂贸偶ka. Dopiero po porannej kawie odzyskuje si艂y. Zapomina wi臋c  porannym zm臋czeniu, cho膰 jest to powa偶ny objaw.

Odwrotnym objawem do powy偶szego s膮 problemy z zasypianiem. Mimo i偶 jeste艣my bardzo zm臋czeni i gotowi do snu, nasz organizm nadal jest zmobilizowany i nie spos贸b go wy艂膮czy膰 mimo, 偶e jeste艣my 艣wiadomi zm臋czenia.

Jak wi臋c broni膰 si臋 przed energetycznym wyczerpaniem?

S膮 cztery kompetencje, kt贸re powinni艣my w sobie wykszta艂ci膰, by m贸c si臋 skutecznie chroni膰 i odbudowywa膰 nasze zasoby energetyczne. Nale偶膮  do nich: monitorowanie, oszcz臋dzanie, zasilanie i regeneracja. S膮 one ze sob膮 wzajemnie po艂膮czone i dope艂niaj膮 si臋 wzajemnie.

Monitorowanie to nic innego jak 艣wiadomo艣膰 cia艂a, innymi s艂owy- dost臋p do informacji na temat tego, co si臋 dzieje w naszym organizmie. Im lepiej rozpoznajemy te sygna艂y, tym mniejsze zagro偶enie, 偶e doprowadzimy si臋 do stanu przeci膮偶enia.

Oszcz臋dzanie polega na poczynionych zapasach energetycznych, poprzez pozbycie si臋 nawykowego zamartwiania si臋 i produkowania autostresu. Dobre rezultaty przynosi trening obecno艣ci, czyli kierowania naszej 艣wiadomo艣ci na to, co si臋 dzieje tu i teraz.

Energetyczne zasilanie organizmu polega na oddychaniu przez przepon臋 w sytuacjach zagro偶enia. Wtedy oddech powinien by膰 g艂臋bszy i wydajniejszy, my natomiast oddychamy wtedy p艂ytko i s艂abo, czyli piersiowo. W Polsce wiedz臋 na temat 艣wiadomego oddychania przeponowego maj膮 jedynie 艣piewacy, nurkowie i cz艂onkowie orkiestr d臋tych. Szkoda, bo umiej臋tno艣膰 艣wiadomego oddychania umo偶liwia dostarczenie organizmowi dodatkowej energii wtedy, kiedy jej najbardziej potrzebuje.

Ostatni膮 kompetencj膮 niezb臋dn膮 do skutecznej walki z objawami stresu jest regeneracja. Z pomoc膮 przychodz膮 r贸偶ne techniki, mi臋dzy innymi trening kontroli umys艂u, dzi臋ki kt贸remu mo偶na bardzo szybko zregenerowa膰 organizm, b臋d膮c na granicy snu, w kt贸rej cz臋艣膰 naszej uwagi jest wci膮偶 skoncentrowana na oddechu.

Dzi艣 coraz wi臋ksza liczba menad偶er贸w chce uczy膰 si臋 takiego dzia艂ania w przeci膮偶eniu, kt贸re pozwoli im lepiej dzia艂a膰 i oszcz臋dza膰 energi臋. Jednak obowi膮zkiem menad偶era jest nie tylko dbanie o w艂asne zdrowie, ale r贸wnie偶 o zdrowie swoich pracownik贸w. Z jednej strony menad偶er musi motywowa膰 ich do dzia艂ania i zwi臋kszonego wysi艂ku, z drugiej strony musi nimi zarz膮dza膰 tak, by mieli odpowiedni zapas energii, wystarczaj膮cy na d艂ugie dystanse. Menad偶er nie osi膮gnie zbyt wiele z dru偶yn膮, kt贸ra jest wyczerpana i nie jest w stanie my艣le膰 tw贸rczo.

Najwa偶niejsz膮 zasad膮, kt贸ra powinna by膰 przez menad偶era wprowadzona w 偶ycie to: tyle wymaga艅, ile wsparcia. Wsparcie zawsze musi wyprzedza膰 moment, w kt贸rym zespo艂owi podnosi si臋 poprzeczk臋.

Ludzki organizm jest zdolny do nieprawdopodobnych wr臋cz wysi艂k贸w i osi膮gn膮膰 pod jednym tylko warunkiem- 偶e mo偶e si臋 regenerowa膰. Musimy mie膰  mo偶liwo艣膰 prze艂膮czania si臋 na 偶yczenie w stan regeneracji. Je艣li nasz prze艂膮cznik tryb贸w si臋 popsuje, to w prawdzie mo偶emy zdzia艂a膰 wiele w kr贸tkim czasie, ale energii i zdrowia nie wystarczy nam na d艂ugo.

Competitive Skills

   

« powr髏