Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Uczelniom wy偶szym brakuje wykwalifikowanej kadry naukowej

Zdaniem Grzegorza Buczy艅skiego, dyrektora departamentu nauki, o艣wiaty i dziedzictwa naukowego NIK, uczelnie nie przywi膮zuj膮 znacznej wagi do kszta艂cenia nauczycieli akademickich, pomimo i偶 podstawowym zadaniem uczelni, obok prowadzenia studi贸w, jest kszta艂cenie i promowanie kadr naukowych.

Zdaniem Grzegorza Buczy艅skiego, dyrektora departamentu nauki, o艣wiaty i dziedzictwa naukowego NIK, uczelnie nie przywi膮zuj膮 znacznej wagi do kszta艂cenia nauczycieli akademickich, pomimo i偶  podstawowym zadaniem uczelni, obok prowadzenia studi贸w, jest kszta艂cenie i promowanie kadr naukowych. Ankietowani przez NIK wyk艂adowcy podkre艣lali,  i偶 g艂贸wnym czynnikiem hamuj膮cym zdobywanie kolejnych stopni naukowych  jest brak czasu spowodowany nadmiarem obowi膮zk贸w dydaktycznych. W 1991 roku stopie艅 doktora zdoby艂o 1,5 tys. os贸b, habilitacj臋 obroni艂o 593 doktor贸w, a tytu艂 profesora otrzyma艂o 451 os贸b. Z kolei w 2006 roku przyby艂o 6 tys. doktor贸w, 860 doktor贸w habilitowanych i jedynie 397 profesor贸w. 艢rednio co roku na stacjonarnych (bezp艂atnych) studiach doktoranckich kszta艂ci si臋 oko艂o 21 tys. os贸b. Z tego tylko co czwarta osoba  rozpoczyna przew贸d doktorski.W roku akademickim 2006/2007 w por贸wnaniu z rokiem akademickim 1990/1991 liczba szk贸艂 wy偶szych zwi臋kszy艂a si臋 z 112 do 448, tj. czterokrotnie. Z kolei liczba student贸w wzros艂a z 403 tys. do 1,9 mln, tj. ponad czterokrotnie, a nauczycieli akademickich z 61 tys. do 96 tys. Przyby艂o zatem nieco wi臋cej ni偶 po艂ow臋 wyk艂adowc贸w.Mimo czterokrotnego zwi臋kszenia si臋 liczby student贸w, nie przyby艂o nam znacz膮co os贸b ze stopniami i tytu艂ami naukowymi - m贸wi Grzegorz Buczy艅ski.

Competitive Skills

« powr髏