Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Profesjonalny coach, czyli kto?

W ostatnim czasie bardzo popularn膮 form膮 wsparcia rozwoju pracownik贸w sta艂 si臋 coaching. Cz臋sto s艂yszymy o coachach, ale czy wiemy dok艂adnie czym taka osoba si臋 zajmuje?

W ostatnim czasie bardzo popularn膮 form膮 wsparcia rozwoju pracownik贸w sta艂 si臋 coaching. Cz臋sto s艂yszymy o coachach, ale czy wiemy dok艂adnie czym taka osoba si臋 zajmuje? Czy coach znaczy to samo co trener? Czy ka偶dy coach mo偶e sta膰 si臋 autorytetem dla pracownika?

O metodzie

Coaching to nowoczesna metoda wsparcia rozwoju pracownik贸w. Prowadzony jest w celu rozwoju kompetencji i kierowania zdolno艣ciami osobistymi pracownika. Coaching realizowany jest przez do艣wiadczonego eksperta trenera - coacha. Podstaw膮 coachingu jest budowanie partnerskiej relacji mi臋dzy osobistym trenerem a pracownikiem, kt贸ra ma mu pom贸c w realizacji okre艣lonych, wcze艣niej zdefiniowanych cel贸w. Coach nie musi by膰 ekspertem w dziedzinie, kt贸r膮 zajmuje si臋 pracownik. Jego celem jest pomoc w realizacji cel贸w pracownika, poprzez wzmacnianie potencja艂u i wskazywanie pewnych mo偶liwo艣ci. Coach razem z pracownikiem buduje pewne strategie i rozwi膮zania, ale tylko na bazie informacji pochodz膮cych od pracownika. Bez w膮tpienia plusem coachingu jest fakt, 偶e bazuje on na wewn臋trznej sile cz艂owieka. Mo偶e by膰 skierowany do poszczeg贸lnych pracownik贸w organizacji - coaching personalny i zawodowy oraz do kadry mened偶erskiej i kierowniczej - executive coaching. Coaching trwa zazwyczaj od 4 do 6 miesi臋cy, a podstaw臋 wsp贸艂pracy stanowi膮 d艂ugofalowe relacje z coachem.

Rola coacha

Na rynku mo偶emy obecnie spotka膰 si臋 z wieloma ofertami coach贸w. Warto przyjrze膰 si臋 predyspozycjom profesjonalnego coacha, aby umie膰 wybra膰 tego najlepszego dla naszych pracownik贸w. Nie ka偶dy mo偶e si臋 sprawdzi膰 w roli coacha. Osoba, kt贸ra profesjonalnie b臋dzie potrafi艂a poprowadzi膰 proces coachingu powinna 艂膮czy膰 bogate do艣wiadczenie zawodowe z umiej臋tno艣ciami przyw贸dczymi oraz co najwa偶niejsze - powinna umie膰 przekazywa膰 wiedz臋 i stymulowa膰 rozw贸j pracownika w odpowiednim kierunku. Coach powinien posiada膰 okre艣lone predyspozycje. Przyjrzyjmy si臋 tym najwa偶niejszym.

Odkry膰 to, co niewidoczne

Dobry coach powinien pe艂ni膰 dla swojego podopiecznego rol臋 partnera. Powinien przekazywa膰  wiedz臋 i umiej臋tno艣ci w celu osi膮gni臋cia poprawy realizacji cel贸w pracownika. Powinien umiej臋tnie prowadzi膰 go w kierunku odkrywania ukrytych zdolno艣ci, mo偶liwo艣ci. Rol膮 coacha jest pomaganie klientowi w uwalnianiu jego wewn臋trznego potencja艂u. Celem ka偶dego coachingu jest u艣wiadomienie pracownikowi, 偶e ma wyb贸r i mo偶e sam wybiera膰 r贸偶ne sposoby zachowania i kierunki dzia艂ania. R. Dilts podkre艣la, 偶e coach powinien wydoby膰 mocne strony pracownika, pomaga膰 mu w omijaniu osobistych barier i ogranicze艅 w celu osi膮gni臋cia celu, a tak偶e u艂atwieniu im bardziej efektywnego funkcjonowania w zespole. Coaching koncentruje si臋 na rozwi膮zaniu problemu, nie na szukaniu jego przyczyn. Coach promuje zatem rozw贸j nowych strategii my艣lenia i dzia艂ania.

Pomoc - nie tylko dora藕na 

Coach powinien pomaga膰 pracownikowi. Pomoc ta powinna by膰 oparta na potrzebach pracownika. Musi dotyczy膰 konkretnego problemu wynikaj膮cego z sytuacji zawodowej. W wyniku atmosfery zaufania i wsp贸艂pracy coach u艣wiadamia pracownikowi, 偶e wszelkie rozwi膮zania mo偶e odnale藕膰 samemu. I to jest bardzo istotne zadanie. To pracownik, a nie coach, generuje pomys艂y rozwi膮zania danej sytuacji, odpowiedzialno艣膰 za zmiany spoczywa na nim, nie na coachu. Coach pomaga zatem osi膮gn膮膰 okre艣lone cele, ale poszerza r贸wnie偶 horyzont mo偶liwo艣ci, pr贸buj膮c pokaza膰 pracownikowi, 偶e wszystko zale偶y od niego.

Autorytet z baga偶em do艣wiadcze艅

Profesjonalny coach powinien stanowi膰 autorytet dla swojego klienta. Sam proces coachingu niesie ze sob膮 ogromn膮 odpowiedzialno艣膰, osoba prowadz膮ca powinna zatem posiada膰 nie tylko okre艣lone predyspozycje interpersonalne, ale r贸wnie偶 okre艣lony baga偶 do艣wiadcze艅 - zawodowych i osobistych. Coach musi by膰 osob膮 dojrza艂膮 emocjonalnie i merytorycznie. Powinien umie膰 dzieli膰 swoja wiedz膮 i czerpa膰 z tego przyjemno艣膰. Jednym z zada艅 coacha jest wspieranie pracownika w rozwoju jego kariery. Je艣li rol臋 coacha pe艂ni inny pracownik z firmy, a nie konsultant zewn臋trzny, istnieje niebezpiecze艅stwo konfliktu interes贸w. Coach musi przekazywa膰 swoj膮 wiedz臋 , umacnia膰 we wzrastaniu swojego „konkurenta”. Aby takie sytuacje nie mia艂y miejsca, zaleca si臋 dobieranie coach贸w z firmy zewn臋trznej lub z innego dzia艂u, tak aby proces m贸g艂 przebiega膰 swobodnie. Trzeba r贸wnie偶 pami臋ta膰 o tym, aby proces coachingu powierza膰 osobom, kt贸re osi膮gn臋艂y ju偶 okre艣lon膮 pozycj臋 zawodow膮 i odczuwaj膮 zadowolenie ze swojej kariery.

Nauczyciel z talentem

Coach pe艂ni r贸wnie偶 rol臋 nauczyciela, trenera. Jego zadaniem jest przekazanie okre艣lonej wiedzy w spos贸b przyst臋pny i ciekawy. Osoba ta powinna posiada膰 „talent” do dzielenia si臋 nie tylko wiedz膮 merytoryczn膮, ale wiedz膮 dotycz膮c膮 sytuacji zawodowych, takich jak: podejmowanie decyzji, przyw贸dztwo, analiza swojej 艣cie偶ki kariery i planowanie rozwoju.

Jak wida膰 coach powinien posiada膰 okre艣lone predyspozycje, aby proces coachingu by艂 sukcesem. Decyzja o wyborze takiej osoby powinna by膰 zatem podejmowana bardzo rozwa偶nie. Trudno podczas jednego spotkania oceni膰 czy mamy do czynienia z profesjonalist膮, ale warto mie膰 na uwadze powy偶sze wskaz贸wki.

Competitive Skills 

« powr髏