Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Prezentacja w biznesie - jedna z form komunikacji mened偶era

Prezentacja jest szczeg贸lnym rodzajem wyst膮pie艅 biznesowych. Jest elementem niezb臋dnym w pracy ka偶dego mened偶era.

Prezentacja jest szczeg贸lnym rodzajem wyst膮pie艅 biznesowych. Jest elementem niezb臋dnym w pracy ka偶dego mened偶era. Od zwyk艂ej komunikacji wyr贸偶nia j膮 jej celowo艣膰 - ukierunkowanie na wywarcie konkretnej reakcji. Istot膮 prezentacji jest wywo艂anie zmiany u jej odbiorc贸w, wp艂yni臋cie na ich decyzj臋. Mo偶emy 艣mia艂o rzec, 偶e pe艂ni ona funkcj臋 przekazu perswazyjnego.

Skuteczna prezentacja, czyli taka, kt贸ra prowadzi do osi膮gni臋cia celu prezentera, wymaga wysokich umiej臋tno艣ci interpersonalnych. Dobry prezenter to osoba, kt贸ra bez opor贸w stanie przed nawet trudnym forum i pe艂na przekonania dla swoich racji, przy odpowiednim doborze s艂贸w i gest贸w b臋dzie d膮偶y膰 do przekonania s艂uchaczy o s艂uszno艣ci swoich tez.

W tym celu niezb臋dne jest wcze艣niejsze przygotowanie, rozpoczynaj膮ce si臋 od poznania i przeanalizowania uczestnik贸w prezentacji, czyli s艂uchaczy. Mened偶er prawdopodobnie zna dobrze cz艂onk贸w swojego zespo艂u i b臋dzie wiedzia艂 jakie metody prezentacyjne zastosowa膰 w przekonywaniu ich do podj臋cia konkretnych dzia艂a艅. Maj膮c jednak do czynienia z zupe艂nie nowym klientem, b膮d藕 z grup膮 os贸b nieznanych, musi posi膮艣膰 wiedz臋 na temat ich do艣wiadcze艅, sposob贸w podej艣cia do problem贸w, ich oczekiwa艅 i potrzeb. Maj膮c taka baz臋 wiedzy skompletuje nast臋pnie adekwatne argumenty i przyk艂ady, kt贸rymi posili si臋 w swoim perswazyjnym wyst膮pieniu.

Wa偶nym czynnikiem skutecznej prezentacji s膮 warunki fizyczne i zwi膮zany z nimi komfort uczestnik贸w. Odpowiednie miejsce, np. umo偶liwiaj膮ce 艂atwy dojazd na miejsce spotkania, zaparkowanie samochodu, wej艣cie do budynku bez przeszk贸d z odpowiednim pokierowaniem do Sali spotka艅, klimatyzacja i wygodne fotele z pewno艣ci膮 wp艂yn膮 na pozytywne nastawienia do prezentacji jak i do samego prezentera.

Profesjonalna prezentacja powinna mie膰 opracowany schemat pocz膮wszy od momentu pojawienia si臋 prezentera przed uczestnikami. Zaplanujmy wi臋c moment wej艣cia, przej艣cia do miejsca, z kt贸rego b臋dziemy prezentowa膰. Zr贸bmy wszystko aby wywrze膰 pozytywne pierwsze wra偶enie i kontynuujmy tak, aby to wra偶enie utrzyma膰 do ko艅ca, a nawet spot臋gowa膰 je dynamik膮 i jako艣ci膮 samej prezentacji. Pami臋tajmy o cz臋艣ciach prezentacji, takich jak wst臋p, rozwiniecie i zako艅czenie.

Je艣li prezentacja jest d艂uga i trudna, warto podzieli膰 j膮 na cz臋艣ci i wesprze膰 konkretnymi przyk艂adami, kt贸re 艂atwiej zobrazuj膮 przekazywane tre艣ci. Ka偶d膮 cz臋艣膰 podsumujmy i wyci膮gnijmy z niej wnioski. Wr贸膰my do nich r贸wnie偶 w ko艅cowym podsumowaniu ca艂o艣ci wyst膮pienia.

Bardzo wa偶nym elementem jest zako艅czenie. Ma ono potwierdzi膰 zrealizowanie celu ca艂ego spotkania, a tak偶e przekona膰 s艂uchaczy o konieczno艣ci dalszej pracy nad wnioskami. To od zako艅czenia zale偶y cz臋sto zrozumienie sensu ca艂o艣ci wyst膮pienia.

Ka偶da prezentacja jest czym艣 w rodzaju wyst臋pu na biznesowej scenie przed publiczno艣ci膮 o okre艣lonych wymaganiach i oczekiwaniach. Jak do ka偶dego wyst臋pu, tak i do prezentacji trzeba si臋 odpowiednio przygotowa膰 i przej艣膰 przez kilka pr贸b. Tak, jak nawet najlepszy aktor, nie zagra dobrze bez pr贸by, tak samo nawet najlepszy prezenter i mened偶er bez treningu nie zaprezentuje niczego tak dobrze, jak m贸g艂by to zrobi膰 po uprzednim przetestowaniu w艂asnej prezentacji i wprowadzeniu odpowiednich poprawek. Im wi臋cej pr贸b - tym lepiej, ka偶dy z nas z pewno艣ci膮 zna powiedzenie „trening czyni mistrza”.  Je艣li nie zd膮偶ymy zrobi膰 pr贸by, nasze wyst膮pienie b臋dzie w艂a艣nie tak膮 pr贸b膮 - a wtedy na poprawki mo偶e by膰 ju偶 za p贸藕no.

Dobra i skuteczna prezentacja, opr贸cz doskona艂ego przygotowania merytorycznego i eksperckiej wiedzy prezentera, wymaga dodatkowo zaanga偶owania, charyzmy, entuzjazmu. M贸wca musi by膰 przekonany do tego, o czym m贸wi. Musi wyg艂asza膰 swoja mow臋 z pasj膮 i dynamik膮, a dopiero wtedy poci膮gnie za sob膮 s艂uchaczy. Emocje bardzo wp艂ywaj膮 na jako艣膰 odbioru tre艣ci. Jeste艣my bardziej sk艂onni uwierzy膰 osobie, kt贸ra opowiada o czym艣 z pe艂nym przekonaniem, wiara i ufno艣ci膮.

Prezentacje biznesowe mog膮 dotyczy膰 r贸偶nych kwestii i mog膮 mie膰 charakter oficjalnych wyst膮pie艅, prelekcji, a tak偶e mog膮 stanowi膰 przedstawienie jakiego艣 pogl膮du, czy raportu na ma艂ym codziennym spotkaniu.

A.Mudroch w „Prezentacje i wyst膮pienia” wyodr臋bnia cztery podstawowe typy prezentacji:

1. Prezentacje szkoleniowe, czyli te najbardziej pracoch艂onne, wymagaj膮ce bardzo dobrego przygotowania i wysokiej klasy ekspert贸w - prezenter贸w, stanowi膮cych autorytet dla odbiorc贸w. Taka prezentacja s艂u偶y g艂贸wnie przekazaniu wiedzy eksperckiej, bazuj膮cej na literaturze, wynikach bada艅 i do艣wiadczeniu, a tak偶e pobudzeniu do my艣lenia do mo偶liwo艣ci wykorzystania tej wiedzy w praktyce.

2. Prezentacje informacyjne maja na celu przekazanie informacji np. o jakim艣 zdarzeniu, o wykonywanych pracach. Wielu mened偶er贸w organizuje regularne spotkania swoich zespo艂贸w podczas kt贸rych pracownicy relacjonuj膮 wykonan膮 prac臋 w danym okresie. Mog膮 to czyni膰 w艂a艣nie w formie prezentacji informacyjnej. Jest to czyste przekazanie wiedzy na jaki艣 temat, przytoczenie fakt贸w, cz臋sto bardzo wa偶ne dla prawid艂owego funkcjonowania zespo艂贸w.

3. Prezentacje promocyjne, stanowi膮ce element marketingu mix. Ich celem jest pozyskanie Klienta poprzez na艣wietlenie mu korzy艣ci wynikaj膮cych z konsumpcji konkretnego dobra. Tego typu prezentacja wymaga odpowiednio dopasowanej oprawy, w zale偶no艣ci od przypadku mo偶e to by膰 presti偶owy lokal z najwy偶szej jako艣ci muzyk膮, wyst臋pem gwiazdy i wykwintnym pocz臋stunkiem. Najlepiej je艣li go艣ci zaprosi i powita prezes firmy lub inny wa偶ny mened偶er. W innym przypadku wystarcz膮 drobne gad偶ety, typu pr贸bki, ulotki reklamowe itp.

4. Prezentacje przetargowe dotycz膮ce wyboru najkorzystniejszej oferty maj膮 na celu wywarcie u oferent贸w poczucia mo偶liwo艣ci otrzymania korzy艣ci marketingowych i spo艂ecznych w przypadku, gdy zdecydujemy si臋 wybra膰 ich ofert臋. Wskazujemy na wag臋 wykonywanej dla nas us艂ugi, w ten spos贸b dowarto艣ciowuj膮c Klienta.

Mened偶erowie prezentuj膮 si臋 lub s艂uchaj膮 innych prezentacji w艂a艣ciwie ka偶dego dnia, komunikuj膮c si臋 z innymi. W komunikacji biznesowej najcz臋艣ciej u偶ywaj膮 ustnych lub pisemnych form przekazu. Wed艂ug ameryka艅skich bada艅 (C.Bovee, J.Thill, Business Communication Today)biznesmeni g艂贸wnie komunikuja si臋 za pomoc膮 mowy -75% czasu, 25% czasu komunikacyjnego to pisanie.

Pami臋tajmy, 偶e komunikacja pisemna to tez rodzaj prezentacji. Poprzez podania, umowy, raporty, aneksy, notatki, listy zwyk艂e i e-maile zawsze prezentujemy co艣, ale przede wszystkim w pierwszej kolejno艣ci zawsze prezentujemy siebie. Tu m贸wi o nas pozytywnie poprawny styl, brak b艂臋d贸w gramatycznych i ortograficznych, jasno艣膰, czytelno艣膰, intencja i sens.

Ka偶da prezentacja, niezale偶nie od tego czego dotyczy i do kogo jest skierowana w pierwszej kolejno艣ci b臋dzie zawsze pe艂ni膰 funkcj臋 autoprezentacji. To my jeste艣my no艣nikiem tego, co chcemy przekaza膰 i fakt czy b臋dzie to przekaz skuteczny, czy nie zale偶y w g艂贸wnej mierze od nas samych.

Powodzenia!

Competitive Skills

« powr髏