Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Prezentacja - czym jest to modne teraz s艂owo?

Dla jednych jest ostatni膮 rzecz膮, kt贸r膮 kiedykolwiek chcieliby robi膰, dla drugich to 艣wietna okazja do pokazania swoich mo偶liwo艣ci...

Dla jednych jest ostatni膮 rzecz膮, kt贸r膮 kiedykolwiek chcieliby robi膰, dla drugich to 艣wietna okazja do pokazania swoich mo偶liwo艣ci. Celowo nie m贸wi臋 tu o ch臋ci przedstawienia nowego produktu firmy, wzrostu jej warto艣ci, czy strategii sprzeda偶y.

W prezentacji najwa偶niejszy jest cz艂owiek. I to od niego zale偶y, czy to, o czym m贸wi przekona nas, czy pozostaniemy nieczuli na stosowane przez niego 艣rodki perswazji.

Fakt, 偶e uwaga ka偶dego s艂uchacza koncentruje si臋 na prezenterze, stwarza taki sam rodzaj presji, jaki znany jest bohaterom medi贸w - aktorom, dziennikarzom, etc. Prezentacja to przedstawienie, w kt贸rym g艂贸wny aktor - prezenter mo偶e odegra膰 jedn膮 ze swych najlepszych r贸l. To przedstawienie, kt贸re bez pasji i wiary w to, co si臋 m贸wi, nie ma szansy na sukces.

Prezentacje stanowi膮 istotn膮 cz臋艣膰 skutecznego przyw贸dztwa. Dobra prezentacja 艂膮czy w sobie poczucie w艂adzy i odpowiedzialno艣ci. Wywo艂uje w odbiorcach zamierzone zmiany. To podstawowy pow贸d, dla kt贸rego prezentowanych informacji nie wysy艂amy naszym odbiorcom e-mailem. Wy艂膮cznie cz艂owiek, kt贸ry m贸wi z pasj膮 i wiar膮 - jest w stanie dokona膰 zmiany my艣lenia u swoich s艂uchaczy. Aby tego dokona膰, musi zosta膰 spe艂niony kolejny warunek. Prezenter powinien mie膰 umiej臋tno艣膰 艣wiadomego zarz膮dzania stanem emocjonalnym swojego audytorium. Jak w ka偶dej ze sztuk, tak i tu g艂贸wnie liczy si臋 prawda. Je艣li prezenter nie potrafi, czy nie zd膮偶y, odpowiedzie膰 sobie na podstawowe pytanie, „po co m贸wi”, czyli co chce zmieni膰 w sposobie my艣lenia lub dzia艂ania swoich odbiorc贸w, na nic si臋 zdadz膮 wszystkie triki, kt贸rych u偶yje w trakcie swojego wyst臋pu.            I sprawa nast臋pna, r贸wnie wa偶na „do kogo m贸wi ?” Kim i jacy s膮 jego s艂uchacze? Jak wygl膮daj膮, co i w jaki spos贸b m贸wi膮, co czuj膮, co chc膮 us艂ysze膰, a co us艂ysz膮? I w ko艅cu, co on sam mo偶e im da膰 nowego, jak膮 ide膮 mo偶e ich zmotywowa膰, do czego przekona膰?       

Cz臋stym b艂臋dem powtarzanym przy tego rodzaju pytaniach, jest w膮tpliwo艣膰: „Jak mam to zrobi膰, 偶eby przekona膰?”. Powtarzam wtedy: „Zastan贸w si臋 PO CO masz to robi膰, a wtedy b臋dziesz wiedzia艂 JAK.”           

Przeprowadzono niema艂o bada艅 nad tym, co najbardziej denerwuje nas w prezenterze. Najcz臋艣ciej powtarza艂o si臋 stwierdzenie o „s艂abej s艂yszalno艣ci oraz niemo偶no艣ci zrozumienia, co do nas m贸wi艂”. Pytam, zatem jak mo偶na spe艂ni膰 powy偶sze wymagania, kiedy tak trudno o to podstawowe?Na szcz臋艣cie coraz wi臋cej os贸b wyst臋puj膮cych publicznie zdaje sobie spraw臋, 偶e sztuka poprawnego m贸wienia jest nie tylko sposobem kreowania w艂asnego wizerunku, a co za tym idzie wizerunku firmy, ale wp艂ywa tak偶e na postawy i reakcje innych os贸b. Poprzez to, co pokazujemy w trakcie prezentacji kierujemy 艣wiadomie wyborem wra偶e艅, kt贸re chcemy wywrze膰 na widzach. To istota prezentacji.W ka偶dym podr臋czniku przygotowuj膮cym do wyst臋p贸w publicznych, przeczytamy, 偶e na ich skuteczno艣膰 sk艂adaj膮 si臋 trzy czynniki:1. To jak si臋 prezentujemy (wygl膮d, mowa cia艂a, wra偶enie).2. Jak brzmi nasz g艂os (modulacja, ton g艂osu, tempo i wyrazisto艣膰 wypowiedzi).3. Co m贸wimy (tre艣膰 wypowiedzi).Jednak 偶aden z nich nie ma racji bytu bez tej naczelnej zasady: g艂臋bokiej wewn臋trznej autentyczno艣ci prezentera.             Przyzwyczajeni do r贸偶nego rodzaju strategii, sposob贸w, technik, „z艂otych zasad”, zapominamy o tym, co w nas najsilniejsze i niezawodne - indywidualno艣膰 i osobowo艣膰.Praca prezentera zwi膮zana jest z jego niepowtarzalno艣ci膮, z tym, kim naprawd臋 jest. Mo偶e dawa膰 du偶膮 satysfakcj臋 i mo偶liwo艣膰 odkrycia w sobie tego, czego jeszcze nie poznali艣my. Warto si臋 odwa偶y膰. 

Monika Zalewska

Aktorka

Competitive Skills Sp. z o.o. 

 

« powr髏