Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Polski In偶ynier nie chce jecha膰 do Niemiec

Wed艂ug sondy opublikowanej w portalu Banku Danych o In偶ynierach www.bdi.com.pl na wyjazd do pracy w Niemczech zdecydowa艂oby si臋 nieca艂e 7% in偶ynier贸w, kt贸rzy wzi臋li udzia艂 w g艂osowaniu. Jest to ostatni wynik spo艣r贸d kraj贸w, o kt贸re pytano.

Wed艂ug sondy opublikowanej w portalu Banku Danych o In偶ynierach www.bdi.com.pl na wyjazd do pracy w Niemczech zdecydowa艂oby si臋 nieca艂e 7% in偶ynier贸w, kt贸rzy wzi臋li udzia艂 w g艂osowaniu. Jest to ostatni wynik spo艣r贸d kraj贸w, o kt贸re pytano. 

Od 1 listopada Niemcy 艂agodz膮 ograniczenia dost臋pu do rynku pracy. Zmiany dotycz膮 mi臋dzy innymi polskich in偶ynier贸w. Tymczasem polscy specjali艣ci niech臋tnie odnosz膮 si臋 do pracy u s膮siad贸w zza Odry.

W sondzie „Je偶eli mia艂by艣 obecnie ofert臋 pracy za granic膮 to w jakim kraju najbardziej chcia艂by艣 pracowa膰:” opublikowanej przez Bank Danych o In偶ynierach najrzadziej wybieranym krajem by艂y w艂a艣nie Niemcy.Prym wiod艂a Wielka Brytania - najpopularniejsza zapewne ze wzgl臋du na stosunkowo do艣膰 powszechn膮 w艣r贸d in偶ynier贸w znajomo艣膰 j臋zyka angielskiego, dost臋pn膮 komunikacj臋 lotnicz膮, a tak偶e liczebno艣膰 Polak贸w w tym kraju oraz stawki wynagrodze艅 liczonych w funtach.

Du偶膮 popularno艣ci膮 ciesz膮 si臋 te偶 kraje skandynawskie - Szwecja, Dania, czy Norwegia - z pewno艣ci膮 ze wzgl臋du na wysoki standard 偶ycia, sprawny system socjalny, czy te偶 ni偶szy wymiar czasu pracy - np. 37 godzinny tydzie艅 pracy w Danii. Blisko 15% g艂osuj膮cych zadeklarowa艂o, 偶e nie zdecydowa艂oby si臋 wyjecha膰 z kraju w zwi膮zku z prac膮. Na Niemcy g艂os odda艂o tylko 6,9% in偶ynier贸w, to o ponad 3% mniej ni偶 na bardziej oddalon膮 od Polski Holandi臋. 

Czemu zatem Niemcy - mimo bezpo艣redniego s膮siedztwa z Polsk膮 - nie ciesz膮 si臋 popularno艣ci膮 w艣r贸d polskich in偶ynier贸w? 
- W gr臋 wchodzi zapewne kilka czynnik贸w - komentuje Magdalena J贸藕wik, specjalista ds. marketingu i sprzeda偶y w Banku Danych o In偶ynierach.
- Nie bez znaczenia mo偶e by膰 to, 偶e Niemcy kojarz膮 si臋 bardziej z je偶d偶eniem na tzw. „saksy”, ni偶 do pracy na stanowiskach specjalistycznych. Pewien wp艂yw mog膮 mie膰 zapewne stereotypy zwi膮zane z postrzeganiem Niemc贸w przez Polak贸w. Ponadto w Skandynawii, czy Holandii 艂atwo porozumie膰 si臋 w j臋zyku angielskim, a tamtejsi pracodawcy cz臋sto zapewniaj膮 lekcje j臋zyka lokalnego. Niemiecki zna niewielu polskich in偶ynier贸w a jest raczej wymagany przez niemieckich pracodawc贸w. 
- Dzia艂aj膮 tu te mechanizmy co wsz臋dzie. - dodaje Magdalena J贸藕wik. - Na rynku s膮 ju偶 obecni gracze, kt贸rzy weszli na niego jako pierwsi i maja ju偶 ugruntowan膮 pozycj臋. Teraz oferta si臋 poszerza, a to czy polscy specjali艣ci z niej skorzystaj膮 zale偶e膰 b臋dzie od jej atrakcyjno艣ci, dzia艂a艅 promocyjnych pracodawc贸w, etc.

Je偶eli mia艂by艣 obecnie ofert臋 pracy za granic膮 to w jakim kraju najbardziej chcia艂by艣 pracowa膰:

- Wielka Brytania - 21,2%
- Norwegia - 18,9%
- tylko w Polsce. - 14,1%
- inny kraj - 11,2%
- Holandia - 10,8%
- Szwecja - 9,7%
- Dania - 7,3%
- Niemcy - 6,9%

殴r贸d艂o: Bank Danych o In偶ynierach. Analiza na podstawie odpowiedzi 1150 in偶ynier贸w na www.bdi.com.pl

Niemcy trac膮 wi臋c z powodu p贸藕nego otwarcia rynku dla polskich pracownik贸w. Musz膮 dopiero zapracowa膰 na swoj膮 mark臋 jako kraju w kt贸rym warto pracowa膰. Do Wielkiej Brytanii czy Danii wyjecha艂o ju偶 wiele os贸b, niemal ka偶dy ma znajomych, kt贸rzy si臋 tam przenie艣li i s膮 zadowoleni. Niemiec w tym gronie jeszcze nie ma. Musz膮 zbudowa膰 sw贸j wizerunek w艣r贸d specjalist贸w, mimo i偶 niemieckie koncerny i technologie znane s膮 w艣r贸d polskich in偶ynier贸w.
Ciekawostk膮 wobec wynik贸w sonda偶u mo偶e by膰 fakt, i偶 w dw贸ch ostatnich latach (2005, 2006)  to w艂asnie niemiecka firma Siemens by艂a wskazywana jako najatrakcyjniejszy pracodawca w艣r贸d in偶ynier贸w w Polsce w rankingu „Firma dla In偶yniera” przeprowadzanego przez Bank Danych o In偶ynierach.

O braku in偶ynier贸w czy informatyk贸w u naszych zachodnich s膮siad贸w m贸wi si臋 ju偶 od dawna. Z pewno艣ci膮 wi臋c wiele firm dzia艂aj膮cych na niemieckim rynku b臋dzie chcia艂o skorzysta膰 z wiedzy i umiej臋tno艣ci polskich specjalist贸w. To, czy uda im si臋 nam贸wi膰 polskich in偶ynier贸w do wsp贸艂pracy b臋dzie zale偶a艂o mi臋dzy innymi od determinacji w pokonywaniu stereotyp贸w, tworzenia pozytywnej atmosfery, a zw艂aszcza atrakcyjnej propozycji rozwoju kariery za granic膮, jakie b臋d膮 w stanie przedstawi膰 polskim in偶ynierom, kt贸rych wymagania stale rosn膮.  

Magdalena J贸藕wik - Specjalista ds. Marketingu i Sprzeda偶y Us艂ug
Bank Danych o In偶ynierach 呕ebrowscy Sp. J.

« powr髏