Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Odwlekanie, przekładanie - a może tym razem zrób to od razu!

W natłoku zadań i obowiązków, każdy z nas ma czasem taki moment, w którym już samo myślenie o wykonaniu czegoś paraliżuje nas, skutecznie odbierając siłę do zmierzenia się z najprostszym nawet zadaniem.

W natłoku zadań i obowiązków, każdy z nas ma czasem taki moment, w którym już samo myślenie o wykonaniu czegoś paraliżuje nas, skutecznie odbierając siłę do zmierzenia się z najprostszym nawet zadaniem.

Zrobię to później

Czasem okazuje się, że spychane „na jutro” zadania kumulują się, tworząc przeszkodę dla skutecznej działalności zawodowej i prywatnej. Ale czy właśnie dlatego, że żyjemy coraz szybciej i mamy coraz więcej obowiązków, nie powinniśmy wykonywać wszystkiego od razu?

Jedni potrafią sobie lepiej organizować czas, inni gorzej, ale tak naprawdę wszyscy w zakamarkach świadomości mamy odłożone na później: oczekujące na przygotowanie raporty, zaległe wizyty lekarskie i przepalone żarówki do wymiany. Z drugiej strony, każdy z nas zna to uczucie, kiedy w końcu zabrał się do zaległego zadania, które urosło już do rozmiarów największego wyzwania świata i nagle okazało się, że było proste i nawet przyjemne w wykonaniu. Dlaczego więc nasza psychika klasyfikuje pewne zadania jako trudne i niewykonalne, dlaczego nie potrafimy pewnych rzeczy zrobić od razu? Istnieje kilka rodzajów zadań, które od początku wzbudzają nasze negatywne nastawienie:

  • Niektóre zadania wzbudzają w nas złość, są to zazwyczaj takie, których po prostu nie lubimy wykonywać.
  • Zadania, które jesteśmy zmuszeni robić, a po prostu nie chcemy. Narzucone z góry.
  • Nadmiernie uciążliwe zadania, związane z wykonaniem wielu czynności około zadaniowych.
  • Zadania, które muszą być wykonane perfekcyjnie, te które przekraczają nasze możliwości.
  • Zadania, które musimy wykonać, ale nie jesteśmy do nich formalnie zobowiązani.

Walka z wewnętrznym oporem

Najprościej jest powiedzieć sobie „po prostu zrób to”, ale wszyscy doskonale wiemy, że to polecenie wydane samemu sobie raczej niewiele znaczy. Spróbujmy zatem przygotować się do podjęcia walki z naszym wewnętrznym oporem:

1. Jeśli wiesz co może wpłynąć na Twoją niechęć do podjęcia zadania, spróbuj się z tym zmierzyć.

2. Skupianie się na swojej niechęci zupełnie nic nie pomoże, spróbuj zamienić wewnętrzny głos mówiący „ja muszę” na „ja powinienem”.

3. Spróbuj pomyśleć o swoich zadaniach bardziej empatycznie, przecież i tak będziesz musiał je wykonać. Zrozum swój opór.

4. Myślenie o ciągle odkładanym zadaniu wprowadza Cie w błędne kolo. Czujesz się coraz gorzej, ponieważ ciągle odsuwasz wykonanie czegoś, co musi być zrobione.

5. Przygotuj listę wszystkich spraw, z którymi zalegasz. Mentalnie pozwoli Ci to uporządkować zaległości i zmotywuje Cię do pracy. Jak wykonasz kolejne zadanie z listy, skreślaj je kolejno, uczucie ulgi wprawi Cię w dobry nastrój.

Przygotowanie listy zadań

Przygotowanie listy z zadaniami umożliwi Ci podjęcie najważniejszego kroku w kierunku działania. Sporządzając listę zaległości zastosuj poniższe zasady:

  • Do każdego zadania wyznacz sobie opcjonalny termin wykonania

Niektórych z nas bardzo mocno motywują wyznaczone terminy i wykonują zadanie gospodarując odpowiednio czasem. Niestety większość osób zostawia wszystko na ostatnią chwilę, dlatego warto sobie uświadomić, że „deadline” przecież i tak w końcu kiedyś nadejdzie. Jednak bez względu na to jakie mamy nastawienie do wyznaczania terminów oczywiste jest, że presja uciekającego czasu zmotywuje nas do działania.

  • Zastanów się, które czynności są najpilniejsze i wymagają natychmiastowego wykonania

Wśród zadań na liście zaległości znajdą się na pewno te, które muszą być wykonane „na wczoraj”. Nie można ich przegapić. Przeanalizuj wszystkie zadania dokładnie, wyznacz priorytety. Pamiętaj, żeby nie wpaść w pułapkę wyznaczania w pierwszej kolejności tych zadań, które wydają się łatwiejsze do wykonania.

  • Każde zadanie złożone podziel sobie na mniejsze podzadania

Kiedy jakieś zadanie wydaje się zupełnie niewykonalne, warto je podzielić na „części składowe”. Może się okazać wtedy, że te mniejsze części są proste i łatwe.

  • Zastanów się, czy wszystkie zadania musisz wykonać sam, czy może Ci ktoś pomóc

Jeśli chodzi o zadania pracownicze, zastanów się, czy możesz oddelegować niektóre z nich. Jeśli musisz je zrobić samemu, zastanów się, czy ktoś może Ci pomóc. Angażowanie innych ludzi w Twoje zadania może mieć również inny wymiar. Możesz poinformować swojego przyjaciela o swoich planach, mentalne wsparcie jest równie cenne. Możesz go również poprosić, aby pomógł Ci uporządkować zadania. Czasem trudno nam jest dokonać oceny priorytetów, ponieważ jesteśmy emocjonalnie związani z danym problemem.

  • Nagradzaj się za każdy, nawet mały postęp

Jeśli mówimy o zadaniach zaległych, do których jeszcze mamy negatywne nastawienie, ważne abyśmy umieli się za nie nagrodzić. Wszystkie trudne zadania przeplataj miłym zakończeniem. Jeśli jesteś w pracy - zrób sobie krótką przerwę, wyjdź na lunch, na krótki spacer. Jeśli wykonujesz zaległe zadania w domu - poczytaj dobrą książkę, oglądnij swój ulubiony program, weź gorącą kąpiel lub wyjdź z przyjacielem.

  • Dostosuj swoje możliwości do opracowanego planu, mówiąc wprost nie wyznaczaj poprzeczki zbyt wysoko

Mówimy o wszelkich zaległych zadaniach, więc nie oszukuj się, że nadrobisz zaległości w jeden dzień. Wyznaczenie zbyt restrykcyjnych terminów może być dla Ciebie tylko bardziej przygnębiające, ponieważ nie będziesz w stanie im sprostać.

Podsumowując nadrób wszystkie zaległości - po prostu zrób, co masz do zrobienia, tylko w swoim czasie i na swój sposób. Jaka ulga Cię czeka jak wykreślisz z listy ostatni zalegający obowiązek.

Competitive Skills

« powrót