Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Odkrycie neurologów z Freie Universität w Berlinie

Neurolodzy z Freie Universität w Berlinie wykazali, że istnieje powiązanie pomiędzy aktywnością w mózgu odpowiedzialną za system nagradzania, a dobrą reputacją i użytkowaniem mediów społecznościowych.

 Intensywność korzystania z mediów społecznościowych jak Facebook może zostać przewidziana przez aktywność w jądrze półleżącym - obszarze mózgu odpowiedzialnym za system nagradzania, twierdzą naukowcy z Languages of Emotion Cluster w Freie Universität. Doktor Dar Meshi i jego koledzy przeprowadzili pierwsze w historii nauki badanie, które miało na celu oszacować wpływ użycia mediów społecznościowych na aktywność mózgu. W poprzednich badaniach dowiedziono bowiem, że w jądrze półleżącym, niewielkiej ale niezwykle ważnej strukturze umieszczonej w głębi środka mózgu, odbywają się procesy związane z systemem nagradzania, włączając odżywianie, pieniądze, seks i wzrost reputacji.

„Jako istoty ludzkie ewoluowaliśmy tak, aby przykładać znaczenie do naszej reputacji. W dzisiejszym świecie jednym ze sposobów, w jaki zarządzać możemy naszą reputacją jest korzystanie z mediów społecznościowych takich jak Facebook,“ tłumaczy doktor Dar Meshi, główny autor przeprowadzonego badania. Podczas niego naukowcy zdecydowali się poddać analizie relacje na Facebooku z kilku względów. Jest to największy portal społecznościowy, posiadający liczbę użytkowników aktywnych miesięcznie przekraczającą 1,2 miliarda. Interakcje zachodzące w obrębie tak dużej społeczności są tu przeprowadzane z punktu widzenia znajomych użytkowników, obserwujących lub fanów w przypadku stron publicznych. Polubienia publikowanych postów, zdjęć, filmów czy muzyki składają się na pozytwyny feedback społeczny czyli reputację konkretnych osób.

W badaniu uczestniczyło trzydzieści jeden osób, które miały za zadanie między innymi wypełnić Skalę Intensywności Facebooka, aby można było ocenić, jak wiele miały one znajomych, jak często korzystali z portalu oraz ich ogólne myśli i spostrzeżenia. Pierwsze doświadczenie opierało się na udziale w wywiadzie wideo. Aktywność mózgowa uczestników została nagrana przy użyciu magnetycznego rezonansu podczas różnych sytuacji. Podczas nagrania uczestnicy badania byli informowani jak ludzie, którzy widzą ich wideo ich postrzegają i czy oceniają ich dobrze. Rezultaty badania wykazały, że uczestnicy, którzy otrzymali pozytywny feedback o nich samych wytwarzali silniejszą aktywację rejonu jądra półleżącego, niż w przypadku gdy otrzymywali informację o postrzeganiu w korzystny sposób ich kolegów. Różnica pomiędzy tymi dwoma feedbackami korespondowała z intensywnością używania przez badanych portalu Facebook. „Nasze badanie dowodzi, że wzrost reputacji w lewej części jądra półleżącego jest w stanie oszacować intensywność korzystania z Facebooka przez jednostki,“ powiedział doktor Meshi. „Nasze odkrycie wiążące indywidualne użycie mediów społecznościowych z odpowiedzią systemu nagradzania w mózgu mogą być także niezbędne dla badań edukacyjnych w przyszłości.“

Badanie niemieckich neurologów może mieć także znaczenie przy używaniu grywalizacji. Dobra reputacja będąca konsekwencją uczestniczenia w programach grywalizacyjnych okazuje się być powiązana z aktywnością jądra półleżącego. Zjawisko to tłumaczy popularność, jaką wciąż zdobywa grywalizacja wśród osób, które chcą osiągnąć nie tylko pozytywny feedback, ale także doświadczyć korzyści, jakie niesie za sobą posiadanie dobrej reputacji.

Artykuł pochodzi ze strony: www.grywalizacja24.pl
Wydawcą portalu jest Enterprise Gamification Sp. z o.o.

 

 

« powrót