Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Odkrycie neurolog贸w z Freie Universit盲t w Berlinie

Neurolodzy z Freie Universit盲t w Berlinie wykazali, 偶e istnieje powi膮zanie pomi臋dzy aktywno艣ci膮 w m贸zgu odpowiedzialn膮 za system nagradzania, a dobr膮 reputacj膮 i u偶ytkowaniem medi贸w spo艂eczno艣ciowych.

 Intensywno艣膰 korzystania z medi贸w spo艂eczno艣ciowych jak Facebook mo偶e zosta膰 przewidziana przez aktywno艣膰 w j膮drze p贸艂le偶膮cym - obszarze m贸zgu odpowiedzialnym za system nagradzania, twierdz膮 naukowcy z Languages of Emotion Cluster w Freie Universität. Doktor Dar Meshi i jego koledzy przeprowadzili pierwsze w historii nauki badanie, kt贸re mia艂o na celu oszacowa膰 wp艂yw u偶ycia medi贸w spo艂eczno艣ciowych na aktywno艣膰 m贸zgu. W poprzednich badaniach dowiedziono bowiem, 偶e w j膮drze p贸艂le偶膮cym, niewielkiej ale niezwykle wa偶nej strukturze umieszczonej w g艂臋bi 艣rodka m贸zgu, odbywaj膮 si臋 procesy zwi膮zane z systemem nagradzania, w艂膮czaj膮c od偶ywianie, pieni膮dze, seks i wzrost reputacji.

„Jako istoty ludzkie ewoluowali艣my tak, aby przyk艂ada膰 znaczenie do naszej reputacji. W dzisiejszym 艣wiecie jednym ze sposob贸w, w jaki zarz膮dza膰 mo偶emy nasz膮 reputacj膮 jest korzystanie z medi贸w spo艂eczno艣ciowych takich jak Facebook,“ t艂umaczy doktor Dar Meshi, g艂贸wny autor przeprowadzonego badania. Podczas niego naukowcy zdecydowali si臋 podda膰 analizie relacje na Facebooku z kilku wzgl臋d贸w. Jest to najwi臋kszy portal spo艂eczno艣ciowy, posiadaj膮cy liczb臋 u偶ytkownik贸w aktywnych miesi臋cznie przekraczaj膮c膮 1,2 miliarda. Interakcje zachodz膮ce w obr臋bie tak du偶ej spo艂eczno艣ci s膮 tu przeprowadzane z punktu widzenia znajomych u偶ytkownik贸w, obserwuj膮cych lub fan贸w w przypadku stron publicznych. Polubienia publikowanych post贸w, zdj臋膰, film贸w czy muzyki sk艂adaj膮 si臋 na pozytwyny feedback spo艂eczny czyli reputacj臋 konkretnych os贸b.

W badaniu uczestniczy艂o trzydzie艣ci jeden os贸b, kt贸re mia艂y za zadanie mi臋dzy innymi wype艂ni膰 Skal臋 Intensywno艣ci Facebooka, aby mo偶na by艂o oceni膰, jak wiele mia艂y one znajomych, jak cz臋sto korzystali z portalu oraz ich og贸lne my艣li i spostrze偶enia. Pierwsze do艣wiadczenie opiera艂o si臋 na udziale w wywiadzie wideo. Aktywno艣膰 m贸zgowa uczestnik贸w zosta艂a nagrana przy u偶yciu magnetycznego rezonansu podczas r贸偶nych sytuacji. Podczas nagrania uczestnicy badania byli informowani jak ludzie, kt贸rzy widz膮 ich wideo ich postrzegaj膮 i czy oceniaj膮 ich dobrze. Rezultaty badania wykaza艂y, 偶e uczestnicy, kt贸rzy otrzymali pozytywny feedback o nich samych wytwarzali silniejsz膮 aktywacj臋 rejonu j膮dra p贸艂le偶膮cego, ni偶 w przypadku gdy otrzymywali informacj臋 o postrzeganiu w korzystny spos贸b ich koleg贸w. R贸偶nica pomi臋dzy tymi dwoma feedbackami korespondowa艂a z intensywno艣ci膮 u偶ywania przez badanych portalu Facebook. „Nasze badanie dowodzi, 偶e wzrost reputacji w lewej cz臋艣ci j膮dra p贸艂le偶膮cego jest w stanie oszacowa膰 intensywno艣膰 korzystania z Facebooka przez jednostki,“ powiedzia艂 doktor Meshi. „Nasze odkrycie wi膮偶膮ce indywidualne u偶ycie medi贸w spo艂eczno艣ciowych z odpowiedzi膮 systemu nagradzania w m贸zgu mog膮 by膰 tak偶e niezb臋dne dla bada艅 edukacyjnych w przysz艂o艣ci.“

Badanie niemieckich neurolog贸w mo偶e mie膰 tak偶e znaczenie przy u偶ywaniu grywalizacji. Dobra reputacja b臋d膮ca konsekwencj膮 uczestniczenia w programach grywalizacyjnych okazuje si臋 by膰 powi膮zana z aktywno艣ci膮 j膮dra p贸艂le偶膮cego. Zjawisko to t艂umaczy popularno艣膰, jak膮 wci膮偶 zdobywa grywalizacja w艣r贸d os贸b, kt贸re chc膮 osi膮gn膮膰 nie tylko pozytywny feedback, ale tak偶e do艣wiadczy膰 korzy艣ci, jakie niesie za sob膮 posiadanie dobrej reputacji.

Artyku艂 pochodzi ze strony: www.grywalizacja24.pl
Wydawc膮 portalu jest Enterprise Gamification Sp. z o.o.

 

 

« powr髏