Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Najpopularniejsze style zarz膮dzania Polskich szef贸w

Jak nie trudno zauwa偶y膰 w polskich firmach spotyka si臋 r贸偶nych ludzi, wi臋c tak偶e r贸偶nych szef贸w, a co za tym idzie zr贸偶nicowane style zarz膮dzania.

Jak nie trudno zauwa偶y膰 w polskich firmach spotyka si臋 r贸偶nych ludzi, wi臋c tak偶e r贸偶nych szef贸w, a co za tym idzie zr贸偶nicowane style zarz膮dzania. Ka偶dy styl kieruje si臋 jak膮艣 dewiz膮 i wynika z w艂asnych przekona艅 konkretnej osoby, jak r贸wnie偶 jej do艣wiadcze艅, wiedzy, umiej臋tno艣ci i predyspozycji. Kto zarz膮dza najskuteczniej? Na to pytanie chyba nie znajdziemy jednobrzmi膮cej odpowiedzi. Dlaczego? Dlatego, 偶e wszystko zale偶y od tego, czemu zarz膮dzanie ma s艂u偶y膰, jakie ma przynie艣膰 efekty.

Jaki艣 czas temu ponad pi臋ciuset polskich szef贸w zosta艂o poddanych badaniu „ Mapa styl贸w i r贸l kierowniczych”.  Badanie to przeprowadzi艂a firma Training Partners i portal Pracuj.pl. W wyniku tego badania okaza艂o si臋, 偶e zdecydowan膮 wi臋kszo艣膰 polskich mened偶er贸w mo偶na opisa膰 jednym lub dwoma z wymienionych okre艣le艅: stra偶ak, demokrata, biurokrata, autokrata oraz zwolennik partycypacji i delegowania.

Oczywi艣cie trudno okre艣li膰, 偶e dany szef we wszystkich swoich przyw贸dczych zachowaniach przejawia jednoznacznie styl charakteryzuj膮cy wymienione poj臋cia. Mo偶na jednak dopatrze膰 si臋 pewnych zale偶no艣ci, regu艂 post臋powania, od kt贸rych jak wiadomo zdarzaj膮 si臋 wyj膮tki.

Pod stylem zarz膮dzania stra偶aka rozumiemy osob臋 do艣膰 chaotyczna, dzia艂aj膮c膮 pod wp艂ywem impulsu - trzeba szybko ugasi膰 po偶ar. Osoba „stra偶ak” nie ma czasu na organizowanie i planowanie zada艅, nie dzia艂a wi臋c w spos贸b usystematyzowany i uporz膮dkowany. Podejmuje wiele dzia艂a艅 jednokrotnie, 艂apie si臋 jednocze艣nie kilku rozwi膮za艅. Ka偶da zmiana w jego 艣rodowisku wywo艂uje w nim burzliwa i natychmiastow膮 reakcj臋. Ka偶dy impuls jest motywatorem do natychmiastowego, szybkiego i najcz臋艣ciej nieprzemy艣lanego dzia艂ania. Mocn膮 stron膮 „stra偶aka” jest umiej臋tno艣膰 dzia艂ania pod presj膮 czasu. 艢wietnie radzi sobie w sytuacjach stresogennych. Czy „stra偶ak” jest 艂atwym szefem? Niestety wi臋kszo艣膰 ludzi lubi 艂ad i porz膮dek, konkretnie zdefiniowane zadania i cele. W przypadku tego szefa trzeba liczy膰 si臋 z szybko podejmowanymi nie zawsze s艂usznymi decyzjami, wieloma zmianami tzw. staniem na niepewnym gruncie.  Jego du偶ym atutem jest charyzma, kt贸ra powoduje, 偶e potrafi poci膮gn膮膰 ludzi z sob膮 ilustruj膮c konkretny problem, kt贸ry nie zale偶nie od dysponowanych 艣rodk贸w trzeba szybko rozwi膮za膰.

Zupe艂nie inaczej b臋dzie dzia艂a艂 „demokrata”, kt贸ry zwykle jest szefem najbardziej lubianym przez swoich pracownik贸w. Sprawia wra偶enie osoby zainteresowanej opiniami swoich ludzi, liczy si臋 z ich zdaniem, co uwzgl臋dnia w podejmowanych przez siebie decyzjach. Uwa偶any jest za osob臋 sympatyczn膮 i uczciwa. Niestety, w brew pozorom, taki styl zarz膮dzania jest obarczony wieloma wadami, takimi jak chocia偶by d艂ugi czas podejmowania decyzji. Wszak demokrata musi swoje decyzje skonsultowa膰, ewentualnie przekona膰 do nich swoich pracownik贸w lub uwzgl臋dniaj膮c ich opinie upewni膰 si臋, 偶e dane decyzje s膮 rzeczywi艣cie trafne. Demokrata jest dobrym mediatorem i pacyfikatorem konflikt贸w umiej膮cym znale艣膰 porozumienie pomi臋dzy r贸偶nmi szczeblami danego nieporozumienia.

Jak na tym tle przejawia si臋 styl „biurokraty”? Kluczowe priorytety menad偶era kryj膮cego si臋 pod typem przewidywalnego biurokraty to porz膮dek i zgodno艣膰 z obowi膮zuj膮cym i zasadami, procedurami i wszelkimi normami post臋powania. Jego dzia艂ania s膮 stabilne, przewidywalne i usystematyzowane. Zalet膮 takiego kierownika jest wsz臋dzie panuj膮cy 艂ad, precyzyjno艣c zasad i  wymog贸w stawianych wobec innych. Jednak偶e wobec dzisiejszych dynamicznych zmian, kt贸re dyktuje nam rynek, stosowanie tego stylu zarz膮dzania mog艂oby w wielu kwestiach nas ograniczy膰, przyblokowa膰 i uniemo偶liwi膰 nam szybkie i sprawne dostosowanie si臋 do rynkowych potrzeb. „Biurokrata” wszak rozpocznie nowe dzia艂ania od ustalania zasad, regulamin贸w i procedur post臋powania. Dopiero potem zacznie dzia艂a膰 wg. opracowanych schemat贸w - nie jest to nowoczesny -elastyczny mened偶er.

Osoba zarz膮dzaj膮ca w spos贸b samodzielnego „autokraty” charakteryzuje si臋 natomiast rz膮dami silnej r臋ki i jednoosobowymi decyzjami. To odwrotno艣膰 sympatycznego demokraty. Tu decyzje podejmowane s膮 szybko i zdecydowanie, bez uwzgl臋dnienia opinii innych. Ponadto „autokrata”  narzuca z g贸ry form臋 post臋powania, podaje konkretne regu艂y dzia艂ania i rygorystycznie rozlicza. G艂贸wn膮 wad膮 tego stylu jest niezrozumienie ze strony pracownik贸w, co zamiast motywuj膮co niejednokrotnie wywo艂uje dok艂adnie odwrotny efekt - demotywacj臋 prowadz膮c膮 cz臋sto do odej艣cia ludzi z pracy. Rzadko bowiem zdarzaj膮 si臋 pracownicy, kt贸rzy dobrze czuj膮 si臋 pod „takimi rz膮dami”. Nie maj膮 tu szansy zg艂oszenia w艂asnych uwag, pomys艂贸w, propozycji rozwi膮za艅. Traktowani s膮 wy艂膮cznie jako „narz臋dzia wykonawcze”. Jak si臋 jednak okazuje w niekt贸rych przypadkach taki styl zarz膮dzania si臋 sprawdza. Ma to miejsce szczeg贸lnie w firmach, czy dzia艂ach, gdzie przede wszystkim liczy si臋 zysk, kt贸ry mo偶na osi膮gn膮膰 przy udziale silnej presji, w firmach, kt贸re zak艂adaj膮 cz臋st膮 fluktuacj臋 kadr, co nie wp艂ywa w 偶aden spos贸b na pogorszenie wynik贸w firmy.

Zosta艂 nam jeszcze ostatni styl zarz膮dzania - zwolennik partycypacji i delegowania. Osoba reprezentuj膮ca ten styl zarz膮dzania z jednej strony jest gotowa do samodzielnego podejmowania decyzji szybkich i kluczowych, z drugiej strony jest ch臋tna do konsultacji z pracownikami i uzgodnie艅 pewnych zasad post臋powania, bez odg贸rnego narzucania. Jest to osoba wywa偶ona, spokojna, potrafi膮ca znale藕膰 si臋 w konkretnej sytuacji  i  w zale偶no艣ci od uwarunkowa艅 zewn臋trznych dobra膰 okre艣lony styl post臋powania. Osoba tak zarz膮dzaj膮ca najcz臋艣ciej cieszy si臋 najwi臋kszym autorytetem w艣r贸d pracownik贸w. 艁膮czy bowiem w sobie rol臋 pewnego siebie, zorganizowanego i twardego szefa, z rol臋 osoby otwartej i uwzgl臋dniaj膮cej w swoich decyzjach informacje otrzymane od pracownik贸w. Taki szef daje poczucie pewno艣ci i jednocze艣nie poczucie podmiotowo艣ci i sprawczo艣ci - wp艂ywu na strategi臋 ca艂ej firmy.

Tak samo jak wymienione wy偶ej style zarz膮dzania, mogliby艣my wymieni膰 style komunikacji w zespole, style pracy i wiele innych rodzaj贸w styl贸w, przejawiaj膮cych konkretne zachowania ludzi w 艣rodowisku pracy. Tak naprawd臋 trudno generalizowa膰, 偶e jaki艣 styl zachowania jest lepszy, czy gorszy. Wszystko zale偶y od tego, czemu dany styl ma s艂u偶y膰. Jedno jest pewne - styl powinien zawsze 艣ci艣le pasowa膰 do kultury danej organizacji.

 

Competitive Skills

Z wykorzystaniem wynik贸w bada艅 opisanych w art. Rafa艂a Szczepanika w „Personel i zarz膮dzanie” nr 8

« powr髏