Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Grywalizacja w poszukiwaniu talent贸w...

Grywalizacja w biznesie (enterprise gamification) s艂u偶y g艂贸wnie aktywizacji, motywacji ludzi do dzia艂ania, ukierunkowanego na realizacj臋 zada艅, cel贸w dzia艂u, sektora, firmy.

Grywalizacji jednak coraz cz臋艣ciej przygl膮daj膮 si臋 HR’owcy, upatruj膮c w niej 藕r贸d艂a informacji o potencjale i kompetencjach pracownik贸w firmy, a tak偶e by膰 mo偶e kandydat贸w do pracy.

Wg raportu ManpowerGroup [2011] brakuje na 艣wiecie talent贸w - najbardziej odczuwalne jest to w Japonii (80%).

W Polsce 40% pracodawc贸w ma trudno艣ci ze znalezieniem kandydat贸w o niezb臋dnych kwalifikacjach. Prawie trzy czwarte (73%) podaje brak do艣wiadczenia, umiej臋tno艣ci lub wiedzy jako g艂贸wny pow贸d trudno艣ci z obsadzaniem stanowisk. Z drugiej strony tylko jeden na pi臋ciu (21%) pracodawc贸w skupia si臋 na szkoleniach i rozwoju pracownik贸w, kt贸re pomog艂yby wype艂ni膰 te braki. Kluczowe staje si臋 identyfikowanie luk kompetencyjnych i podnoszenie kwalifikacji.

Najcz臋艣ciej 藕r贸d艂em danych o lukach kompetencyjnych pracownik贸w s膮 wyniki ocen okresowych pracownik贸w, zwanych niekiedy bilansami.

Po co wdra偶a膰 system ocen?

Z tym problemem boryka si臋 nie jedna nowoczesna firma. Przedstawiciele dzia艂贸w HR za wszelk膮 cen臋 pr贸buj膮 projektowa膰 i wdra偶a膰 coraz to nowe rozwi膮zania do prowadzonej polityki kadrowej w firmie. Ich pomys艂y maj膮 jednak nie tylko otwartych na proponowane przez nich zmiany zwolennik贸w, ale tak偶e ca艂膮 rzesz臋 zbuntowanych przeciwnik贸w.

Z czego wynika tak silny op贸r?

Najcz臋艣ciej mened偶erowie „twardych” dzia艂贸w s膮 z regu艂y sceptycznie nastawieni do rozwi膮za艅 mi臋kkiego HR. W rozwi膮zaniach mi臋kkiego HR nie znajduj膮 dla siebie 偶adnej korzy艣ci. Wierz膮 wy艂膮cznie w namacalne wyniki liczbowe i czysto biznesowe schematy post臋powania. Twierdz膮, 偶e nie potrzebuj膮 偶adnych system贸w ocen, kt贸re po偶eraj膮 czas i energi臋 zar贸wno mened偶er贸w jak i samych pracownik贸w, wprowadzaj膮 nie potrzebne poczucie niepewno艣ci w艣r贸d pracownik贸w i nie odzwierciedlaj膮 rzeczywistych efekt贸w pracy.

Inn膮 grup臋 oporu stanowi膮 „starzy pracownicy” - osoby z konkretnym sta偶em w organizacji, nieprzyzwyczajone do bycia ocenianymi w sformalizowany spos贸b. Nag艂e zmiany zwi膮zane z wdro偶eniem takiego systemu staj膮 si臋 藕r贸d艂em plotek i obaw, cz臋sto powoduj膮 podejmowanie przez pracownik贸w nag艂ych decyzji, np. o odej艣ciu z firmy.

Wdro偶enie systemu ocen nie jest wi臋c proste i staje si臋 dla dzia艂u HR ogromnym wyzwaniem.  Jak podej艣膰 do takiego problemu?

Enterprise Gamification w odpowiedzi na problem

Enterprise gamification (grywalizacja biznesowa) mo偶e okaza膰 si臋 najlepsz膮 odpowiedzi膮 na takie pytanie. Odpowiednio zaprojektowany system „gry”, podczas kt贸rej pracownicy realizuj膮 zadania, s膮 na bie偶膮co oceniani, maj膮 mo偶liwo艣膰 poprawiania si臋, por贸wnywania z innymi i otrzymywania bie偶膮cej informacji zwrotnej - mo偶e pe艂ni膰 funkcj臋 o wiele bardziej trafnej i rzetelnej oceny - i co wa偶ne akceptowanej przez biznes, gdy偶 odnosz膮cej si臋 do wymiernych efekt贸w pracy, a nawet wp艂ywaj膮cej na bie偶膮ce motywowanie pracownik贸w.

Przy takim „grywalizacyjnym systemie oceny” nie musimy czeka膰 rok na om贸wienie z pracownikiem jego wynik贸w i podejmowanie dalszych decyzji. Pracownik jest oceniany na bie偶膮co, bezpo艣redni po realizacji zadania otrzymuje informacj臋 zwrotn膮 (pochwa艂臋 - bonus lub upomnienie - daj膮ce mo偶liwo艣膰 natychmiastowej poprawy).

Talenty na tacy

System grywalizacyjny pozwala tak偶e na „wy艂owienie z t艂umu” os贸b o najwi臋kszym potencjale i rozwini臋tych kompetencjach, np.: osoby najbardziej aktywne (kto najcz臋艣ciej dzwoni艂 do potencjalnych klient贸w), realizuj膮ce zadania skrupulatnie (kto najmniej myli si臋 w wykonywaniu zada艅 wymagaj膮cych dok艂adno艣ci i skrupulatno艣ci), dziel膮ce si臋 wiedz膮 (kto najcz臋艣ciej zamieszcza艂 w systemie porady lub wspiera艂 wsp贸艂pracownik贸w w realizacji ich zada艅) itd. Grywalizacja umo偶liwia ponadto 艣wiadome wprowadzanie zada艅 prowokuj膮cych uczestnik贸w gry do podejmowania okre艣lonych typ贸w zachowa艅, kt贸rych efekty mo偶emy rankingowa膰 i ocenia膰.

Grywalizacja w pracy mo偶e wi臋c pos艂u偶y膰 nam jako mechanizm oceniaj膮cy wyniki pracy i post臋py pracownik贸w na bie偶膮co. Na tej podstawie mo偶emy podejmowa膰 decyzje kadrowe, wy艂awia膰 talenty.

Grywalizacj臋 mo偶emy r贸wnie偶 zastosowa膰 w procesie rekrutacji zewn臋trznej, poddaj膮c kandydat贸w wirtualnej pr贸bie zderzenia si臋 z rzeczywisto艣ci膮 zbli偶on膮 do tej, kt贸r膮 b臋d膮 mogli p贸藕niej spotka膰 realnie w pracy.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www. grywalizacja24.pl

« powr髏