Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Grywalizacja czy gra szkoleniowa?

Nauczanie oparte na grach kreuje popularny trend w rozwoju nowoczesnych korporacji.

aaabbb

Powa偶ne firmy coraz cz臋艣ciej wykorzystuj膮 mechanizmy growe w procesie edukacji ustawicznej swoich kadr. Dzieje si臋 tak g艂贸wnie dlatego, 偶e ta metoda nauczania przynosi konkretne, oczekiwane efekty, a dodatkowo usprawnia codzienn膮 prac臋 i zwi臋ksza poczucie satysfakcji team贸w.

Nale偶y jednak odr贸偶ni膰 gr臋 rozwojow膮 od grywalizacji i stosowa膰 te metody 艣wiadomie i zamiennie. Ka偶da z nich ma inne cele do osi膮gni臋cia i s艂u偶y spe艂nianiu nieco innych oczekiwa艅 korporacyjnych.

GRA SZKOLENIOWA - ROZWOJOWA

Gra rozwojowa/ szkoleniowa polega najcz臋艣ciej na stworzeniu symulacji zdarzenia lub sekwencji zdarze艅 w celu zaspokojenia konkretnej, ewidentnej potrzeby rozwojowej danej grupy pracownik贸w. Gra taka projektowana jest w oparciu o r贸偶ne scenariusze/ 艣cie偶ki gry, nastawione na realizacj臋 cel贸w dydaktycznych. Gry takie mog膮 prowadzi膰 do implementacji wiedzy z danego obszaru, ale tak偶e pobudzi膰 ucz膮cych si臋 do logicznego my艣lenia, planowania itp. na bazie symulacji, w kt贸rej pracownicy bior膮 udzia艂 ucz膮 si臋 oni pewnych schemat贸w zachowa艅, kt贸re w nast臋pstwie b臋d膮 stosowa膰 w rzeczywistym 艣rodowisku pracy.

GRYWALIZACJA - GAMIFIKACJA

Z drugiej strony jest grywalizacja (czasem zwana gamifikacj膮), kt贸r膮 mo偶na okre艣li膰 jako proces stosowania mechanizm贸w charakterystycznych dla gier od razu w realnych warunkach pracy. Mo偶e ona opiera膰 si臋 o odpowiednio zaprojektowan膮 platform臋, a jej celem jest najcz臋艣ciej zwi臋kszanie motywacji ucz膮cych si臋 do podejmowania dzia艂a艅 rozwojowych (r贸wnie偶 na w艂asn膮 r臋k臋).

Mechanizmy te mog膮 by膰 stosowane w formie nagrody, uznania osi膮gni臋膰, element贸w konkurencji lub form wyra偶ania siebie.

GRYWALIZACJA CZY GRA ?

Zar贸wno wdro偶enie grywalizacji, jak i metod szkolenia w oparciu o gry jest skuteczne dla realizacji cel贸w rozwojowych firmy.

Wdro偶enie gry jest zdecydowanie prostsze i nie musi wi膮za膰 si臋 z 偶adn膮 wi臋ksza zmian膮 w firmie, gdy偶 mo偶e by膰 zrealizowane w spos贸b incydentalny, nie wi膮偶膮cy si臋 z 偶adnym wi臋kszym i d艂ugotrwa艂ym procesem.

Gry szkoleniowe mog膮 by膰 specjalnie zaprojektowane na potrzeby firmy i opiera膰 si臋 nawet o realne scenariusze (splot zdarze艅 z 偶ycia danej firmy/ dzia艂u/ konkretnej sytuacji biznesowej). Mog膮 by膰 one tak偶e zupe艂nie oderwane od rzeczywisto艣ci - tzw. gry uniwersalne, do kt贸rych instrukcje mo偶emy zakupi膰 nawet w internecie, a nast臋pnie zastosowa膰 na grupie pracownik贸w w celu rozwini臋cia og贸lnie rozumianych kompetencji, takich jak np. kreatywno艣膰, umiej臋tno艣ci analityczne, logiczne my艣lenie, umiej臋tno艣ci j臋zykowe itp.

GRYWALIZACJA - PROJEKTY NIESTANDARDOWEaacc

Tworzenie niestandardowych program贸w grywalizacyjnych nie jest ma艂ym przedsi臋wzi臋ciem. Potrzebuje zaanga偶owania entuzjast贸w gier w 艣rodowisko uczenia si臋. Jednak jest to mo偶liwe dla wi臋kszo艣ci przedsi臋biorstw w ramach dost臋pnych termin贸w i bud偶etu.

W por贸wnaniu jednak z wdro偶eniem gotowych gier (jako elementu polityki szkoleniowej) zajmuje du偶o wi臋cej wysi艂ku i koszt贸w, gdy偶 wymaga dopasowania do indywidualnych potrzeb uczenia si臋 organizacji.

Program grywalizacyjny mo偶e uwzgl臋dnia膰 istniej膮ce ju偶 w przedsi臋biorstwie elementy polityki szkoleniowej, jak np. warsztaty offline, czy e-kursy; a tak偶e mechanizmy, dzi臋ki kt贸rym mo偶na w szybki i prosty spos贸b zdobywa膰 punkty, jak np. quizy, testy wiedzy. Dzi臋ki tym wszystkim elementom mo偶na po pierwsze najpro艣ciej zmotywowa膰 pracownik贸w do samodzielnej nauki, a po drugie - stworzy膰 艣cie偶ki rozwoju dla poszczeg贸lnych pracownik贸w lub grup pracowniczych.

Grywalizacja mo偶e by膰 zaprojektowane tak, aby odzwierciedla膰 poziom podstawowy, zaawansowany poziom lub inny okre艣lony poziom rozwoju w danym obszarze. Poziom贸w mo偶e by膰 oczywi艣cie wi臋cej, a przej艣cie z okre艣lonego poziomu do wy偶szego mo偶e by膰 r贸wnoznaczne z dost臋pem do nowych tre艣ci lub wi臋kszej ilo艣ci tre艣ci - do czego b臋d膮 d膮偶y膰 uczestnicy programu.

Program gamifikacyjny sprzyja tak偶e integracji spo艂ecznej pracownik贸w, dzi臋ki wprowadzeniu takich mechanizm贸w jak np. dzielenie si臋 wiedz膮, komentowanie, mo偶liwo艣膰 chwalenia (np. przyznawania punkt贸w uznania), zadawania pyta艅 i wiele innych. Niekt贸re platformy wyposa偶ane s膮 dodatkowo w fora lub inne panele dyskusyjne.

Funkcj臋 integruj膮c膮 pe艂ni r贸wnie偶 mechanizm rywalizacji grupowej, czyli zespo艂owego d膮偶enia do uzyskania okre艣lonego wyniku. Takie funkcjonalno艣ci w grywalizacji sprzyjaj膮 aktywizacji, wynikaj膮cej z poczucia wsp贸艂odpowiedzialno艣ci uczestnik贸w za wynik.

Podsumowanie:

Podsumowuj膮c - istnieje wyra藕na r贸偶nica pomi臋dzy nauczaniem opartym o gry, a tym, wspieranym przez grywalizacj臋. Jedna i druga metoda wspierania rozwoju pracownik贸w wykorzystuje podobne mechanizmy zach臋ty, charakterystyczne dla gier (zwane mechanizmami growymi). Obie metody s膮 skuteczne dla realizacji cel贸w rozwojowych. Wyb贸r metody wi膮偶e si臋 z mo偶liwo艣ciami bud偶etowymi organizacji. Wdro偶enie grywalizacji jest bardziej kompleksowe i indywidualnie dopasowane do firmy, st膮d te偶 jest dro偶sze. Grywalizacja stosowana jest jako proces - oddzia艂uje d艂ugotrwale i mo偶e zawiera膰 elementy szkoleniowe, mi臋dzy innymi w艂a艣nie gry.

Artyku艂 zosta艂 przedrukowany ze strony: Grywalizacja24.pl 

« powr髏