Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Firmowy savoir-vivre. Co wypada, a czego nie wypada w kontaktach biznesowych

Co wypada, a czego nie wypada w biznesie, cz臋sto budzi spory i kontrowersje. Okazuje si臋, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w mened偶erowie w swoim codziennym post臋powaniu bardziej kieruj膮 si臋 intuicj膮 ni偶 zasadami savoir-vivre.

Co wypada, a czego nie wypada w biznesie, cz臋sto budzi spory i kontrowersje. Okazuje si臋, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w mened偶erowie w swoim codziennym post臋powaniu bardziej kieruj膮 si臋 intuicj膮 ni偶 zasadami savoir-vivre.

Czy w og贸le dzi艣 kto艣 jeszcze pami臋ta o jakichkolwiek zasadach savoir-vivre?

Mimo najlepszego wykszta艂cenia w presti偶owych mi臋dzynarodowych uczelniach, uko艅czonych kursach biznesowych, odpowiedzialno艣ci wynikaj膮cej z powierzanych nam zada艅 zawodowych, mo偶emy spotka膰 si臋 z opini膮 o niestosownym naszym zachowaniu. Je艣li taka opinia do nas dotrze, mo偶e da膰 nam wiele do my艣lenia. Je艣li jednak najpierw rozprzestrzeni si臋 w 艣rodowisku, a dopiero potem poczujemy jej efekt na w艂asnej sk贸rze, mo偶e by膰 ju偶 trudno co艣 zmieni膰.

By艂am kiedy艣 艣wiadkiem sytuacji, gdy wa偶na pani dyrektor biura zarz膮du w du偶ej mi臋dzynarodowej organizacji finansowej, w kt贸rej pracowa艂am, wychodz膮c ze spotkania z prezesem swojej firmy, szybkim p臋dem wyprzedzi艂a prezesa zmierzaj膮cego w kierunku drzwi zewn臋trznych, chwyci艂a za klamk臋, poci膮gn臋艂a drzwi w swoj膮 stron臋, szeroko je otworzy艂a, przytrzyma艂a i z niskim uk艂onem, wskazuj膮c d艂oni膮 kierunek wyj艣cia powiedzia艂a: „bardzo prosz臋, panie prezesie”.

Wydawa艂o mi si臋 to niesmaczne, nienaturalne a nawet powiedzia艂abym 艣mieszne. Ceni膮ca si臋 kobieta - dyrektor wa偶nego biura i taki „podliz”.

Szybko jednak przesz艂am do porz膮dku dziennego i zaj臋艂am si臋 sprawami zawodowymi. Po mniej-wi臋cej tygodniu, kiedy wesz艂am do s艂u偶bowej kuchenki, aby umy膰 fili偶ank臋 po porannej kawie, us艂ysza艂am bardzo ciekaw膮 i barwn膮 rozmow臋 na temat przytoczonego powy偶ej wydarzenia. Oczywi艣cie 艂atwo mog艂am stwierdzi膰, 偶e po firmie rozprzestrzeni艂a si臋 plotka na temat wa偶nej pani dyrektor biura zarz膮du, kt贸ra, wg „kr膮偶膮cych” informacji na ostatnim spotkaniu z prezesem „o艣mieszy艂a si臋”, „skompromitowa艂a”, „upad艂a” i „narobi艂a sobie obciachu” - dok艂adnie takie s艂owa pada艂y w艣r贸d jeszcze wielu innych argument贸w, 艣wiadcz膮cych niekorzystnie na rzecz pani dyrektor.

Z powy偶szego przypadku, warto wywnioskowa膰, 偶e nasze nietaktowne, czy niestosowne zachowania w oczach instytucji mog膮 ulec nie tylko nadinterpretowaniu, ale mog膮 wp艂yn膮膰 niekorzystnie na nasz膮 opini臋, a tak偶e na to, jak b臋dziemy traktowani przez r贸偶ne osoby w firmie. Je艣li raz otworzymy drzwi przed prezesem i przepu艣cimy go przodem, prawdopodobnie b臋dzie on oczekiwa艂 podobnego naszego zachowania w innej sytuacji. Co wi臋cej, mog膮 tego oczekiwa膰 po nas r贸wnie偶 inni, np. wiceprezesi lub inni dyrektorzy. Niestety takim zachowaniom towarzyszy kszta艂towanie wizji o poczuciu w艂asnej warto艣ci osoby, kt贸ra przejawia dane zachowanie. W tym przypadku mo偶na by mniema膰, 偶e pani dyrektor ceni si臋 ni偶ej ni偶 pan prezes - czy jest to niezgodne z prawd膮 - przecie偶 w hierarchii stanowisk jest ni偶ej.

Warto by膰 艣wiadomym, 偶e etykieta biznesowa i 偶ycia towarzyskiego jest nieco inna. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e pewnych element贸w etykiety kultury towarzyskiej nie da si臋 zupe艂nie wyeliminowa膰 z biznesu, chocia偶by takich jak wyodr臋bnienie kobiety i m臋偶czyzny. By艂oby 艣mieszne i naiwne s膮dzi膰, 偶e wchodz膮c do biura przestajemy by膰 kobietami, a m臋偶czy藕ni - m臋偶czyznami. Fakt, 偶e w pracy obowi膮zuje hierarchia stanowisk, a nie p艂ci, nie 艣wiadczy o tym, 偶e powinni艣my na czas pracy zostawi膰 nasze zwyczaje i kultur臋 osobist膮 gdzie艣 za drzwiami biura.

Nikt chyba nie kwestionuje, 偶e szef zlecaj膮cy zadanie swojej podw艂adnej ma prawo egzekwowa膰 jego wykonanie w okre艣lony spos贸b i w konkretnym czasie. Nie oznacza to jednak, 偶e to ona ma otwiera膰 mu drzwi, przepuszcza膰 go przodem, podstawia膰 mu krzes艂o itp., chyba, 偶e pracujemy w kraju, w kt贸rym tego typu praktyki le偶膮 w kulturze narodu.

Wyra藕na hierarchia stanowisk ma miejsce w przypadku np. powitania. Omawia to szczeg贸艂owo trenerka Competitive Skills Barbara Miko艂ajczyk w artykule opublikowanym na 艂amach Dziennika. Pierwszy wyci膮ga r臋k臋 ten, kto zajmuje wy偶sze stanowisko. Je艣li jednak dwie osoby maj膮 takie same rang膮 stanowiska, w贸wczas pierwsza r臋k臋 podaje kobieta. S膮 jednak sytuacje, gdy niezale偶nie od stanowiska i p艂ci warto pierwszemu wyci膮gn膮膰 r臋k臋. Ma to miejsce np. w przypadku, gdy mamy do czynienia z osob膮 zdezorientowan膮, nie艣mia艂膮 lub po prostu z klientem. Cho膰 to w艂a艣nie osoba wchodz膮ca do biura powinna pierwsza poda膰 r臋k臋, trudno wyobrazi膰 sobie, 偶e witamy w naszym gabinecie klienta nie podaj膮c mu d艂oni.

Co z ca艂owaniem w r臋k臋?

Ten zwyczaj ju偶 prawie odszed艂 w zapomnienie. W sytuacjach biznesowych jest on nawet niemile widziany, nie wspominaj膮c ju偶 o kwestiach higieny. Je艣li kobieta nie 偶yczy sobie, aby ca艂owano jej d艂o艅, powinna poda膰 j膮 do powitania w taki spos贸b, aby kciuk skierowany by艂 do g贸ry. Podanie musi by膰 te偶 energiczne, 艣mia艂e i konkretne, a towarzyszy膰 mu powinno wyra藕ne (cho膰 bez przesady) spojrzenie w oczy. W nieco trudniejszej sytuacji s膮 m臋偶czy藕ni, kt贸rzy nie maj膮 ochoty ca艂owa膰 r臋ki kobiety, kt贸ra prowokuje w艂a艣nie tak膮 sytuacj臋, podk艂adaj膮c wr臋cz sw膮 d艂o艅 do cmokni臋cia.

Gdzie i kiedy si臋 spotkamy?

Ranga stanowiska upowa偶nia tak偶e osob臋 na wy偶szym stanowisku do podejmowania decyzji o terminie i miejscu spotkania. Bardziej wypada nam zapyta膰 szefa, gdzie i kiedy porozmawiamy, ni偶 zasugerowa膰 spotkanie o danej godzinie w kawiarni na dole. Mo偶emy natomiast z艂o偶y膰 propozycj臋 przybycia do gabinetu szefa lub do klienta w ustalonym wsp贸lnie terminie.

Pami臋tajmy o tym, 偶e przybycie na spotkanie zbyt wcze艣nie mo偶e by膰 r贸wnie nie mile widziane jak sp贸藕nienie. Najlepiej przyj艣膰 o czasie lub sp贸藕ni膰 si臋 o 5 minut. Tu jednak wa偶n膮 rol臋 odgrywa biznesowa hierarchia. Je艣li jeste艣my na ni偶szym stopniu tej „drabinki” niestety nie mo偶emy pozwoli膰 sobie na sp贸藕nienie, gdy偶 dajemy naszemu rozm贸wcy poczucie lekcewa偶enia jego osoby - przecie偶 wa偶nej osoby.  Je艣li sami jeste艣my „g贸r膮” warto pojawi膰 si臋 kilka minut po czasie, pokazuj膮c w ten spos贸b jak bardzo jeste艣my zaj臋ci w stosunku do osoby, kt贸ra ma czas, bo w ko艅cu to ona  na nas czeka.

Kiedy wr臋czamy wizyt贸wki?

W formalnych sytuacjach biznesowych wizyt贸wki wr臋czamy na pocz膮tku spotkania. Pozwala to naszym rozm贸wc膮 upewni膰 si臋 w przekonaniu, 偶e wiedz膮 z kim maj膮 do czynienia. Warto wr臋czy膰 wizyt贸wki wszystkim uczestnikom spotkania, nie pomijaj膮c nikogo. Inaczej mo偶emy post膮pi膰 uczestnicz膮c w nieformalnych bankietach biznesowych, czy konferencjach. Tu wr臋czamy wizyt贸wki tylko tym, z kim chcemy nawi膮za膰 relacj臋, a nie rozdajemy ich na „prawo i lewo”.

Jak przej艣膰 „na ty”?

Przej艣cie „na ty” pierwszy proponuje ten, kto zajmuje wy偶sze stanowisko, cho膰 nale偶y tu uwzgl臋dni膰 r贸wnie偶 r贸偶nic臋 wieku. W艣r贸d koleg贸w w zespole, czy te偶 w przypadku spotkania os贸b na podobnych rang膮 stanowiskach,  najodpowiedniej b臋dzie je艣li przej艣cie na komunikacj臋 po imieniu zaproponuje osobie m艂odszej - starsza. Regu艂a starsze艅stwa obowi膮zuje r贸wnie偶 w przypadku pojawienia si臋 w pracy nowego pracownika. Oczywi艣cie mamy tu do czynienia z osobami starszymi i m艂odszymi  r贸wnie偶 sta偶em. Nowicjusz jest wprowadzany w obowi膮zuj膮ce ju偶 w zespole zasady komunikacji i wzajemnych relacji i powinien dostosowa膰 si臋 do zastanej sytuacji (przynajmniej na pocz膮tku, zanim zechce pr贸bowa膰 co艣 zmienia膰).

Jak na oficjalnym spotkaniu zwraca膰 si臋 do szefa, z kt贸rym na co dzie艅 jeste艣my „na ty”?

Je艣li jeste艣my z szefem „na ty”, ale w艣r贸d os贸b uczestnicz膮cych w spotkaniu s膮 tacy, kt贸rzy zwracaj膮 si臋 do siebie formalnie (nie po imieniu), przyj臋t膮 zasad膮 jest sformalizowanie wzajemnych relacji na czas danego wydarzenia. W tym przypadku wszyscy powinni艣my zwraca膰 si臋 do siebie w ten sam spos贸b, czyli „panuj膮c sobie”. Pami臋tajmy tak偶e, 偶e zwracanie si臋 do kogokolwiek po imieniu skraca dystans i mo偶e przyczyni膰 si臋 do zmniejszenia znaczenia pozycji szefa w oczach os贸b trzecich.

Savoir- vivre to nic innego, jak grzeczno艣膰, czy tak zwane dobre wychowanie. Jak m贸wi  w Dzienniku nasz ekspert - Barbara Miko艂ajczyk, trenerka Competitive Skills - savoir- vivre jest potrzebny ka偶demu od najni偶szego do najwy偶szego szczebla. Najcz臋艣ciej nie stosujemy jego zasad, gdy偶 po prostu ich nie znamy, a nie mamy przekonania, 偶e tak a nie inaczej powinni艣my post膮pi膰. Zasad tych mo偶na si臋 jednak nauczy膰, np. na szkoleniu z dobrego wychowania.  W ci膮gu kilku godzin mo偶emy dowiedzie膰 si臋  jak pos艂ugiwa膰 si臋 wizyt贸wkami, jak wita膰 i 偶egna膰 si臋 z klientem, tytu艂owa膰, umawia膰 na spotkania, prowadzi膰 rozmowy bezpo艣rednie i telefoniczne, czy pisa膰 maile. Zapewne oka偶e si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 z tych zasad od dawna stosujemy nie zdaj膮c sobie sprawy, 偶e s膮 to zasady etyki biznesowej.

Competitive Skills

« powr髏