Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Firma szkoleniowa - jak dokonać najlepszego wyboru?

Jest tyle ofert szkoleniowych na rynku - którą wybrać? Czy cena przekłada się na jakość? Pracownicy działów personalnych często zadają sobie takie pytania. Spróbujmy zatem przyjrzeć się pewnym standardom, które świadczą o profesjonalności firmy.

Jest tyle ofert szkoleniowych na rynku - którą wybrać? Czy cena przekłada się na jakość? Pracownicy działów personalnych często zadają sobie takie pytania. Spróbujmy zatem przyjrzeć się pewnym standardom, które świadczą o profesjonalności firmy.
 

Co powinno zatem decydować o profesjonalności firmy szkoleniowej? Dokonanie oceny i odpowiedniego wyboru to nie łatwa sprawa, ale można się do tego przygotować. Istnieją pewne elementy pracy firm szkoleniowych, które warto znać i zwrócić na nie szczególną uwagę, dokonując oceny jakości firmy i jej oferty. Czas poświęcony na zweryfikowanie oferty, pozwoli nam na wybór odpowiedniej firmy i adekwatnego do naszych potrzeb programu szkolenia. 

 Wybór firmy

Decydując się na szukanie firmy szkoleniowej powinniśmy wziąć pod uwagę kilka źródeł informacji o takich firmach. Najlepsza jest oczywiście rekomendacja kogoś, kto już skorzystał z usług danej firmy i jest zadowolony, a rezultatem szkolenia jest zauważalna zmiana w postaci wzrostu wiedzy i rozwóju kompetencji uczestników. Doskonałym źródłem informacji jest Internet - portale branżowe oraz strony www firm szkoleniowych. Oferty można również znaleźć w prasie. Po dokonaniu wyboru kilku firm należy wysłać zapytania ofertowe z dokładnym opisem naszych potrzeb, preferencji i wstępnych wymagań co do organizacji szkolenia. Ważne jest jak szybko firma odpowiada na zapytanie ofertowe i w jaki sposób buduje relacje. Nasz proces oceny firmy szkoleniowej można zacząć już od pierwszego kontaktu mailowego czy telefonicznego.  

Badanie potrzeb szkoleniowych

Profesjonalna firma szkoleniowa już na wstępnym etapie powinna dokonać analizy potrzeb szkoleniowych. Konsultant firmy poprzez wywiad zbiera odpowiednie informacje dotyczące szczególnych preferncji firmy. Warto zbadać również indywidualne oczekiwania uczestników. Zebranie takich informacji może mieć istotny wpływ na program. W ten sposób będzie można wyłonić najważniejsze problemy uczestników i zindywidualizować program. Warto zwrócić zatem uwagę, czy firma szkoleniowa bada potrzeby uczestników, czy postawione cele szkolenia pokrywają się z planowanym poziomem efektów biznesowych firmy i czy program jest dokładną odpowiedzią na nasze problemy i oczekiwania. W tym pierwszym kontakcie można się już przekonać, jakie jest podejście firmy szkoleniowej do nas, w jaki sposób z nami współpracują. Należy zatem zwrócić uwagę na zaangażowanie firmy i rzetelność w badaniu potrzeb.  

Wysoka jakość

Wiele firm działających na rynku ma określoną pozycją, zbudowaną na wieloletnim doświadczeniu. Dobra marka w przypadku firmy szkoleniowej to przede wszystkim usługi wyróżniające się wysokim profesjonalizmem. Potwierdzeniem jakości tych usług są referencje.  Aby dokonać trafnej oceny najlepiej zapoznać się z opiniami innych klientów firmy. Wybierając firmę sprawdźmy jakie ma doświadczenie, kto korzystał z jej usług.  Bardzo istotnym elementem jest również wizerunek firmy, budowany poprzez profesjonalną obsługę klienta, dobrej jakości materiały szkoleniowe, a także wygląd i funkcjonalność strony www. Najważniajszym elementem budującym renomę firmy są profesjonalni trenerzy - to od nich wszystko zależy.

Obsada trenerska

Ten czynnik przez wielu jest oceniany jako najbardziej istotny w procesie oceny firmy szkoleniowej. Profesjonalni trenerzy to eksperci posiadający nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne doświadczenie. Osoby prowadzące szkolenia powinny również posiadać doświadczenie i określone umiejętności w zakresie przekazywania wiedzy.  Niezwykle istotne są indywidualne predyspozycje trenera, takie jak komunikatywność, umiejętność zainteresowania słuchaczy. Nawet najlepiej przygotowany program nie przyniesie efektów, jeśli nie będzie poprowadzony przez eksperta. Profesjonalny trener - to rola pierwszoplanowa w dobrej firmie szkoleniowej.

Program szkolenia

Wiele firm na rynku szczyci się „programami szytymi na miarę”. Często idzie za tym niestety standardowe wykonanie. Warto zatem zadbać o to, aby hasło nie stało się silniejsze niż rozsądek. Bo co to znaczy „szyć na miarę”? - zebrać standardowe dane i wykonać. Szkolenia prowadzone w formie zamkniętej, powinny przede wszystkim odpowiadać na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania klienta, a więc uwzględniać treść merytoryczną, formę, czas i miejsce przekazu tej treści. Pamiętajmy, że te same treści przekazywane w różny sposób i w różnych warunkach będą różnie odbierane i przyswajane. Same treści zaś, które stanowią niewątpliwie kluczowy element programu, powinny być wynikiem konsultacji firmy szkoleniowej z klientem. Często ciężko jest określić czy wypunktowany program przygotowany przez firmę szkoleniową jest trafiony pod względem treści i czy rzeczywiście odpowiada na nasze potrzeby. Z drugiej strony - zwykła ankieta przeprowadzana wśród przyszłych uczestników szkolenia też nie jest w stanie przedstawić nam pełnej informacji o potrzebach i oczekiwaniach klienta. Właśnie dlatego tak ważna jest konsultacja, rozmowa, podczas której możemy sobie wszystko wyjaśnić i doprecyzować.  W trakcie takiej rozmowy dobra firma szkoleniowa nie tylko wypyta i wysłucha klienta, ale także zasugeruje pewne jej zdaniem właściwe rozwiązania, choć zawsze ostateczną decyzję i tak podejmie klient.

Metody szkoleniowe

Najlepsze efekty przynoszą interaktywne metody. Cechą dobrego szkolenia są metody szkoleniowe adekwatnie dobrane do treści kursu, stanowisk piastowanych przez uczestników, ich wieku. Inaczej pracuje się ze studentami, inaczej z grupą menedżerów. Jeśli metody opisane w ofercie są nam mało znane, powinniśmy poprosić o wyjaśnienie. Pamiętajmy, że sam wykład jest mało efektywny. Szukajmy zatem firm prowadzących szkolenia warsztatowo. Prezentacje, ćwiczenia grupowe i indywidualne, scenki, gry, nagrywanie filmów i stosowanie wielu innych środków dydaktycznych ma znaczenie nie tylko dla urozmaicenia, uatrakcyjnienia szkolenia. Przede wszystkim środki te pełnią funkcję ułatwiającą percepcję, przyswajanie właściwej wiedzy.  

Oferta cenowa

Czy wysokość ceny świadczy o jakości szkolenia? Tak i nie. Nie można stwierdzić jednoznacznie, że tak jest. Istnieje jednak pewna zależność. Szkolenia wymagające lepszych, bardziej doświadczonych i droższych trenerów, a także wykorzystujące bardziej skomplikowane środki dydaktyczne muszą być droższe. Duża konkurencja wśród firm szkoleniowych jest przyczyną tego, że stawki za szkolenia o podobnych tematach dostępnych na rynku są zbliżone. Warto więc podrążyć i zastanowić się, którą ofertę wybrać. Inną kwestą jest samo pojecie lepsze - gorsze. Zawsze wybierajmy to, co nam bardziej odpowiada. Wówczas cena stanie się kwestią wtórną. Jeśli będziemy przekonani o przydatności danego szkolenia, gdyż odpowiada ono właśnie naszym potrzebom i wymaganiom, zainwestowany czas i pieniądze wkrótce zaowocują. Odnośnie jakości szkoleń refundowanych zdania są podzielone.   

Ewaluacja

Nie wszystkie firmy interesują się tym, co dzieje się z uczestnikami szkolenia po jego ukończeniu. Wydając certyfikat, zamykają za uczestnikiem drzwi, do których zapukają ponownie dopiero z kolejną ofertą sprzedaży szkolenia. Warto wybrać firmę, która prowadzi ewaluację własnych działań, która dokonuje oceny korzyści uczestników z procesu szkoleniowego. Tego typu działania świadczą o tym,  że firma bada efekty własnych przedsięwzięć i wyciąga z nich wnioski na przyszłość poprzez stałe podnoszenie jakości swoich szkoleń. Najczęściej stosowaną metodą ewaluacji jest ankieta rozdawana uczestnikom bezpośrednio po szkoleniu. Ankieta ta faktycznie bada poziom satysfakcji z zajęć, a nie ich rzeczywistą przydatność. Profesjonalnie działające firmy przedstawiają raport po szkoleniu, który zawiera zarówno opracowane wyniki ankiet ewaluacyjnych, opis przebiegu programu z uwzględnieniem zachowań uczestników, a także rekomendacje do dalszego ich rozwoju. Dobra firma będzie także budować stałe długotrwałe relacje z klientem i upewniać się, czy realizowane za jej pośrednictwem szkolenia przynoszą wymierne efekty także odroczone w czasie (nie tylko satysfakcja bezpośrednio po szkoleniu). W profesjonalnej firmie szkoleniowej nad przebiegem i jakością realizacji programu w trakcie szkolenia czuwa konsultant. Osoba taka jest z grupą przez wszystkie dni szkoleniowe, może na bieżaco reagować na jej potrzeby, a dokonując rzetelnych obserwacji może wyciągać konstruktywne wnioski.   

Wybór firmy szkoleniowej nie jest prostą sprawą. Warto zatm zwrócić uwagę na powyższe elementy, aby nasza decyzja była trafiona.

Competitive Skills

 

« powrót