Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Firma szkoleniowa - jak dokona膰 najlepszego wyboru?

Jest tyle ofert szkoleniowych na rynku - kt贸r膮 wybra膰? Czy cena przek艂ada si臋 na jako艣膰? Pracownicy dzia艂贸w personalnych cz臋sto zadaj膮 sobie takie pytania. Spr贸bujmy zatem przyjrze膰 si臋 pewnym standardom, kt贸re 艣wiadcz膮 o profesjonalno艣ci firmy.

Jest tyle ofert szkoleniowych na rynku - kt贸r膮 wybra膰? Czy cena przek艂ada si臋 na jako艣膰? Pracownicy dzia艂贸w personalnych cz臋sto zadaj膮 sobie takie pytania. Spr贸bujmy zatem przyjrze膰 si臋 pewnym standardom, kt贸re 艣wiadcz膮 o profesjonalno艣ci firmy.
 

Co powinno zatem decydowa膰 o profesjonalno艣ci firmy szkoleniowej? Dokonanie oceny i odpowiedniego wyboru to nie 艂atwa sprawa, ale mo偶na si臋 do tego przygotowa膰. Istniej膮 pewne elementy pracy firm szkoleniowych, kt贸re warto zna膰 i zwr贸ci膰 na nie szczeg贸ln膮 uwag臋, dokonuj膮c oceny jako艣ci firmy i jej oferty. Czas po艣wi臋cony na zweryfikowanie oferty, pozwoli nam na wyb贸r odpowiedniej firmy i adekwatnego do naszych potrzeb programu szkolenia. 

 Wyb贸r firmy

Decyduj膮c si臋 na szukanie firmy szkoleniowej powinni艣my wzi膮膰 pod uwag臋 kilka 藕r贸de艂 informacji o takich firmach. Najlepsza jest oczywi艣cie rekomendacja kogo艣, kto ju偶 skorzysta艂 z us艂ug danej firmy i jest zadowolony, a rezultatem szkolenia jest zauwa偶alna zmiana w postaci wzrostu wiedzy i rozw贸ju kompetencji uczestnik贸w. Doskona艂ym 藕r贸d艂em informacji jest Internet - portale bran偶owe oraz strony www firm szkoleniowych. Oferty mo偶na r贸wnie偶 znale藕膰 w prasie. Po dokonaniu wyboru kilku firm nale偶y wys艂a膰 zapytania ofertowe z dok艂adnym opisem naszych potrzeb, preferencji i wst臋pnych wymaga艅 co do organizacji szkolenia. Wa偶ne jest jak szybko firma odpowiada na zapytanie ofertowe i w jaki spos贸b buduje relacje. Nasz proces oceny firmy szkoleniowej mo偶na zacz膮膰 ju偶 od pierwszego kontaktu mailowego czy telefonicznego.  

Badanie potrzeb szkoleniowych

Profesjonalna firma szkoleniowa ju偶 na wst臋pnym etapie powinna dokona膰 analizy potrzeb szkoleniowych. Konsultant firmy poprzez wywiad zbiera odpowiednie informacje dotycz膮ce szczeg贸lnych preferncji firmy. Warto zbada膰 r贸wnie偶 indywidualne oczekiwania uczestnik贸w. Zebranie takich informacji mo偶e mie膰 istotny wp艂yw na program. W ten spos贸b b臋dzie mo偶na wy艂oni膰 najwa偶niejsze problemy uczestnik贸w i zindywidualizowa膰 program. Warto zwr贸ci膰 zatem uwag臋, czy firma szkoleniowa bada potrzeby uczestnik贸w, czy postawione cele szkolenia pokrywaj膮 si臋 z planowanym poziomem efekt贸w biznesowych firmy i czy program jest dok艂adn膮 odpowiedzi膮 na nasze problemy i oczekiwania. W tym pierwszym kontakcie mo偶na si臋 ju偶 przekona膰, jakie jest podej艣cie firmy szkoleniowej do nas, w jaki spos贸b z nami wsp贸艂pracuj膮. Nale偶y zatem zwr贸ci膰 uwag臋 na zaanga偶owanie firmy i rzetelno艣膰 w badaniu potrzeb.  

Wysoka jako艣膰

Wiele firm dzia艂aj膮cych na rynku ma okre艣lon膮 pozycj膮, zbudowan膮 na wieloletnim do艣wiadczeniu. Dobra marka w przypadku firmy szkoleniowej to przede wszystkim us艂ugi wyr贸偶niaj膮ce si臋 wysokim profesjonalizmem. Potwierdzeniem jako艣ci tych us艂ug s膮 referencje.  Aby dokona膰 trafnej oceny najlepiej zapozna膰 si臋 z opiniami innych klient贸w firmy. Wybieraj膮c firm臋 sprawd藕my jakie ma do艣wiadczenie, kto korzysta艂 z jej us艂ug.  Bardzo istotnym elementem jest r贸wnie偶 wizerunek firmy, budowany poprzez profesjonaln膮 obs艂ug臋 klienta, dobrej jako艣ci materia艂y szkoleniowe, a tak偶e wygl膮d i funkcjonalno艣膰 strony www. Najwa偶niajszym elementem buduj膮cym renom臋 firmy s膮 profesjonalni trenerzy - to od nich wszystko zale偶y.

Obsada trenerska

Ten czynnik przez wielu jest oceniany jako najbardziej istotny w procesie oceny firmy szkoleniowej. Profesjonalni trenerzy to eksperci posiadaj膮cy nie tylko wiedz臋 teoretyczn膮, ale r贸wnie偶 praktyczne do艣wiadczenie. Osoby prowadz膮ce szkolenia powinny r贸wnie偶 posiada膰 do艣wiadczenie i okre艣lone umiej臋tno艣ci w zakresie przekazywania wiedzy.  Niezwykle istotne s膮 indywidualne predyspozycje trenera, takie jak komunikatywno艣膰, umiej臋tno艣膰 zainteresowania s艂uchaczy. Nawet najlepiej przygotowany program nie przyniesie efekt贸w, je艣li nie b臋dzie poprowadzony przez eksperta. Profesjonalny trener - to rola pierwszoplanowa w dobrej firmie szkoleniowej.

Program szkolenia

Wiele firm na rynku szczyci si臋 „programami szytymi na miar臋”. Cz臋sto idzie za tym niestety standardowe wykonanie. Warto zatem zadba膰 o to, aby has艂o nie sta艂o si臋 silniejsze ni偶 rozs膮dek. Bo co to znaczy „szy膰 na miar臋”? - zebra膰 standardowe dane i wykona膰. Szkolenia prowadzone w formie zamkni臋tej, powinny przede wszystkim odpowiada膰 na rzeczywiste potrzeby i oczekiwania klienta, a wi臋c uwzgl臋dnia膰 tre艣膰 merytoryczn膮, form臋, czas i miejsce przekazu tej tre艣ci. Pami臋tajmy, 偶e te same tre艣ci przekazywane w r贸偶ny spos贸b i w r贸偶nych warunkach b臋d膮 r贸偶nie odbierane i przyswajane. Same tre艣ci za艣, kt贸re stanowi膮 niew膮tpliwie kluczowy element programu, powinny by膰 wynikiem konsultacji firmy szkoleniowej z klientem. Cz臋sto ci臋偶ko jest okre艣li膰 czy wypunktowany program przygotowany przez firm臋 szkoleniow膮 jest trafiony pod wzgl臋dem tre艣ci i czy rzeczywi艣cie odpowiada na nasze potrzeby. Z drugiej strony - zwyk艂a ankieta przeprowadzana w艣r贸d przysz艂ych uczestnik贸w szkolenia te偶 nie jest w stanie przedstawi膰 nam pe艂nej informacji o potrzebach i oczekiwaniach klienta. W艂a艣nie dlatego tak wa偶na jest konsultacja, rozmowa, podczas kt贸rej mo偶emy sobie wszystko wyja艣ni膰 i doprecyzowa膰.  W trakcie takiej rozmowy dobra firma szkoleniowa nie tylko wypyta i wys艂ucha klienta, ale tak偶e zasugeruje pewne jej zdaniem w艂a艣ciwe rozwi膮zania, cho膰 zawsze ostateczn膮 decyzj臋 i tak podejmie klient.

Metody szkoleniowe

Najlepsze efekty przynosz膮 interaktywne metody. Cech膮 dobrego szkolenia s膮 metody szkoleniowe adekwatnie dobrane do tre艣ci kursu, stanowisk piastowanych przez uczestnik贸w, ich wieku. Inaczej pracuje si臋 ze studentami, inaczej z grup膮 mened偶er贸w. Je艣li metody opisane w ofercie s膮 nam ma艂o znane, powinni艣my poprosi膰 o wyja艣nienie. Pami臋tajmy, 偶e sam wyk艂ad jest ma艂o efektywny. Szukajmy zatem firm prowadz膮cych szkolenia warsztatowo. Prezentacje, 膰wiczenia grupowe i indywidualne, scenki, gry, nagrywanie film贸w i stosowanie wielu innych 艣rodk贸w dydaktycznych ma znaczenie nie tylko dla urozmaicenia, uatrakcyjnienia szkolenia. Przede wszystkim 艣rodki te pe艂ni膮 funkcj臋 u艂atwiaj膮c膮 percepcj臋, przyswajanie w艂a艣ciwej wiedzy.  

Oferta cenowa

Czy wysoko艣膰 ceny 艣wiadczy o jako艣ci szkolenia? Tak i nie. Nie mo偶na stwierdzi膰 jednoznacznie, 偶e tak jest. Istnieje jednak pewna zale偶no艣膰. Szkolenia wymagaj膮ce lepszych, bardziej do艣wiadczonych i dro偶szych trener贸w, a tak偶e wykorzystuj膮ce bardziej skomplikowane 艣rodki dydaktyczne musz膮 by膰 dro偶sze. Du偶a konkurencja w艣r贸d firm szkoleniowych jest przyczyn膮 tego, 偶e stawki za szkolenia o podobnych tematach dost臋pnych na rynku s膮 zbli偶one. Warto wi臋c podr膮偶y膰 i zastanowi膰 si臋, kt贸r膮 ofert臋 wybra膰. Inn膮 kwest膮 jest samo pojecie lepsze - gorsze. Zawsze wybierajmy to, co nam bardziej odpowiada. W贸wczas cena stanie si臋 kwesti膮 wt贸rn膮. Je艣li b臋dziemy przekonani o przydatno艣ci danego szkolenia, gdy偶 odpowiada ono w艂a艣nie naszym potrzebom i wymaganiom, zainwestowany czas i pieni膮dze wkr贸tce zaowocuj膮. Odno艣nie jako艣ci szkole艅 refundowanych zdania s膮 podzielone.   

Ewaluacja

Nie wszystkie firmy interesuj膮 si臋 tym, co dzieje si臋 z uczestnikami szkolenia po jego uko艅czeniu. Wydaj膮c certyfikat, zamykaj膮 za uczestnikiem drzwi, do kt贸rych zapukaj膮 ponownie dopiero z kolejn膮 ofert膮 sprzeda偶y szkolenia. Warto wybra膰 firm臋, kt贸ra prowadzi ewaluacj臋 w艂asnych dzia艂a艅, kt贸ra dokonuje oceny korzy艣ci uczestnik贸w z procesu szkoleniowego. Tego typu dzia艂ania 艣wiadcz膮 o tym,  偶e firma bada efekty w艂asnych przedsi臋wzi臋膰 i wyci膮ga z nich wnioski na przysz艂o艣膰 poprzez sta艂e podnoszenie jako艣ci swoich szkole艅. Najcz臋艣ciej stosowan膮 metod膮 ewaluacji jest ankieta rozdawana uczestnikom bezpo艣rednio po szkoleniu. Ankieta ta faktycznie bada poziom satysfakcji z zaj臋膰, a nie ich rzeczywist膮 przydatno艣膰. Profesjonalnie dzia艂aj膮ce firmy przedstawiaj膮 raport po szkoleniu, kt贸ry zawiera zar贸wno opracowane wyniki ankiet ewaluacyjnych, opis przebiegu programu z uwzgl臋dnieniem zachowa艅 uczestnik贸w, a tak偶e rekomendacje do dalszego ich rozwoju. Dobra firma b臋dzie tak偶e budowa膰 sta艂e d艂ugotrwa艂e relacje z klientem i upewnia膰 si臋, czy realizowane za jej po艣rednictwem szkolenia przynosz膮 wymierne efekty tak偶e odroczone w czasie (nie tylko satysfakcja bezpo艣rednio po szkoleniu). W profesjonalnej firmie szkoleniowej nad przebiegem i jako艣ci膮 realizacji programu w trakcie szkolenia czuwa konsultant. Osoba taka jest z grup膮 przez wszystkie dni szkoleniowe, mo偶e na bie偶aco reagowa膰 na jej potrzeby, a dokonuj膮c rzetelnych obserwacji mo偶e wyci膮ga膰 konstruktywne wnioski.   

Wyb贸r firmy szkoleniowej nie jest prost膮 spraw膮. Warto zatm zwr贸ci膰 uwag臋 na powy偶sze elementy, aby nasza decyzja by艂a trafiona.

Competitive Skills

 

« powr髏