Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Ewaluacja szkole艅 metod膮 D. Kirkpatricka

Coraz cz臋艣ciej firmy szkoleniowe pos艂uguj膮 si臋 ocen膮 efektywno艣ci szkolenia za pomoc膮 metody stworzonej przez Donada L. Kirkparticka. Na czym polega ta metoda?

Coraz cz臋艣ciej firmy szkoleniowe pos艂uguj膮 si臋 ocen膮 efektywno艣ci szkolenia za pomoc膮 metody stworzonej przez Donada L. Kirkparticka. Na czym polega ta metoda?

Kirkpatrick uwa偶a, 偶e szkolenia powinny by膰 oceniane na czterech poziomach. Dokonuj膮c ewaluacji poprzez kompleksow膮 ocen臋 czterech poziom贸w mo偶emy zebra膰 rzetelne informacje dotycz膮ce programu szkolenia, jako艣ci metod i efektowno艣ci przekazu trenerskiego.

POZIOM REAKCJI

Na poziomie reakcji badana jest satysfakcja uczestnik贸w bezpo艣rednio po szkoleniu. Badanie to polega zazwyczaj na wype艂nieniu ankiety oceniaj膮cej organizacj臋 szkolenia, program oraz umiej臋tno艣ci i wiedz臋 trenera. 

POZIOM UCZENIA SI臉

Na tym poziomie dokonywana jest ocena wiedzy, umiej臋tno艣ci i postaw. Diagnoza zmiany jest niezwykle trudna, wymaga zbadania stanu przed szkoleniem oraz po szkoleniu. Poziom uczenia zazwyczaj diagnozuje si臋 za pomoc膮 test贸w przed i po szkoleniu, wywiad贸w oraz obserwacji.

POZIOM ZMIAN

Badanie na poziomie zmiany odnosi si臋 do oceny w sposobie wykonywania pracy, wykorzystania wiedzy i umiej臋tno艣ci zdobytych na szkoleniu. Oceny tej dokonuje si臋 zazwyczaj 2-3 miesi膮ce po szkoleniu. Podobnie jak w przypadku poziomu uczenia si臋 konieczne jest dokonanie oceny przed i po szkoleniu. Najcz臋艣ciej stosuje si臋 tutaj obserwacj臋, wywiady oraz ankiety. Na tym poziomie mo偶na zbada膰 na ile przyswojona na szkoleniu wiedza ma odzwierciedlenie w wykonywanej pracy.

POZIOM EFEKTÓW

Ocena efekt贸w szkolenia jest najtrudniejszym zadaniem i odnosi si臋 do realizacji za艂o偶onych wcze艣niej cel贸w szkolenia, kt贸re powinny wyp艂ywa膰 z cel贸w organizacji. Na tym poziomie ocenia si臋 wyniki pracy uczestnik贸w szkolenia wp艂ywaj膮ce na osi膮gni臋cie za艂o偶onych cel贸w, np. wzrost sprzeda偶y, spadek liczby reklamacji itp. Ocena na tym poziomie ma istotne znaczenie w definiowaniu efekt贸w biznesowych szkolenia i pozwala  oceni膰 zwrot inwestycji w szkolenie.

Dokonanie kompleksowej oceny szkole艅 na 4 poziomach jest niezwykle czasoch艂onne, kosztowne i trudne. Wi臋kszo艣膰 firm oferuje zatem tylko badanie satysfakcji uczestnika. Je艣li dysponujemy jednak funduszami warto zainwestowa膰 w pe艂n膮 ocen臋, kt贸ra da nam obraz rzeczywistej sytuacji i pozwoli efektywnie planowa膰 dalsze dzia艂ania rozwojowe. 

Competitive Skills

« powr髏