Szkolenia Rekrutacja Doradztwo
 

PROMOCJE


Burza m贸zg贸w – skuteczna grywalizacja na zasadach sprzed lat

Cho膰 s艂owo „grywalizacja” wci膮偶 jeszcze traktowane jest jako neologizm, w rzeczywisto艣ci procesy grywalizacyjne efektywnie funkcjonuj膮 w naszym 偶yciu od dawien dawna.

Staj膮 si臋 one oczywi艣cie coraz bardziej nowoczesne, gdy偶 dopasowuj膮 si臋 do mo偶liwo艣ci technologicznych i potrzeb rynkowych. Po prostu ewoluuj膮, a偶 w ko艅cu zosta艂y one szczeg贸lnie zauwa偶one, uwypuklone i nazwane definicj膮.

W tym artykule chcia艂abym szczeg贸lnie podkre艣li膰 znaczenie grywalizacji w procesie dochodzenia do wsp贸lnego rozwi膮zania, np. w trakcie spotka艅 biznesowych, narad, dyskusji.

Chcia艂abym zwr贸ci膰 Pa艅stwa uwag臋 na szczeg贸ln膮 grywalizacj臋 i jej mechanizm dzia艂ania, kt贸r膮 od dawna wsp贸lnie nazywamy „burz膮 m贸zg贸w”.

„Burza m贸zg贸w” jest jedn膮 z metod heurystycznych, odgrywaj膮c膮 niezwykle istotna rol臋 w procesie rozwi膮zywania problem贸w, czy tw贸rczego poszukiwania pomys艂贸w.

Nazwa metody heurystycznej pochodzi od greckiego s艂owa „heuriska”, co oznacza: znajduj臋, odkrywam.

Heurystyka jest umiej臋tno艣ci膮 poszukiwania i odkrywania nowych fakt贸w, a tak偶e relacji zachodz膮cych pomi臋dzy faktami, dzi臋ki czemu mo偶liwe jest doj艣cie do nowych prawd i zastosowanie nowych rozwi膮za艅 - w biznesie s艂u偶膮cych zwi臋kszeniu zaanga偶owania pracownik贸w, lojalno艣ci klient贸w itp., a w konsekwencji s艂u偶膮cych interesowi przedsi臋biorstwa.

Nazwa tej metody heurystycznej „burza m贸zg贸w”  jest dos艂ownym t艂umaczeniem nazwy anglosaskiej „brainstorming”. Metod臋 t臋 po raz pierwszy zastosowa艂 A.F. Osborne w roku 1939 i od razu spotka艂a si臋 ona z ogromnym zainteresowaniem i szerokim przyj臋ciem.

Okaza艂o si臋 bowiem, 偶e zamiast czasoch艂onnych i ma艂o konkretnych dyskusji, doprowadzi艂a ona do rozwi膮zania interesuj膮cego dan膮 grup臋 problemu w ci膮gu kilkunastu minut.

Metoda burzy m贸zg贸w polega na zespo艂owym wytwarzaniu pomys艂贸w rozwi膮zania jakiego艣 problemu. Wa偶ne jest, aby zesp贸艂 rozwi膮zuj膮cy ten problem wynalaz艂 jak najwi臋cej pomys艂贸w nowych, niekiedy najbardziej zaskakuj膮cych, co stwarza atmosfer臋 swobody i wsp贸艂zawodnictwa.

Wszystkie pomys艂y s膮 na bie偶膮co zapisywane i powtarzane g艂o艣no przez osob臋 moderuj膮c膮 spotkanie.

Osoby uczestnicz膮ce w burzy m贸zg贸w wzajemnie motywuj膮 si臋 do generowania pomys艂贸w. Jest to metoda polegaj膮ca na jawnej rywalizacji i natychmiastowym prezentowaniu bie偶膮cych wynik贸w (zapisywanie pomys艂贸w).

呕aden pomys艂 nie jest na bie偶膮co oceniany. Na tym etapie „gry” liczy si臋 ilo艣膰 pomys艂贸w, a nie ich jako艣膰.

Dopiero po wyczerpaniu wszystkich pomys艂贸w i odnotowaniu ich wszystkich w widocznym miejscu (np. na flipcharcie) nast臋puje drugi etap gry - ocena.

Tw贸rca tej metody wyra藕nie oddzieli艂 pierwszy etap gry - faz臋 poszukiwa艅, generowania pomys艂贸w od drugiego etapu - fazy oceniania. W jego mniemaniu, w celu osi膮gni臋cia najlepszych efekt贸w tej metody,  w dw贸ch etapach gry powinny nawet bra膰 udzia艂 inne osoby (inne zespo艂y).

Zaproponowa艂 on, aby w pierwszym etapie bra艂 udzia艂 zesp贸艂 zadaniowo - tw贸rczy, sk艂adaj膮cy si臋 z os贸b wybranych pod k膮tem rodzaju problemu i powinien on by膰 zr贸偶nicowany zadaniowo:

  • Ok. 50% - specjali艣ci z danej dziedziny
  • Ok. 30% - specjali艣ci z dziedzin pokrewnych
  • Ok. 20% osoby zupe艂nie nie zwi膮zane z problemem

Nie ma znaczenia, czy osoby wchodz膮ce w sk艂ad zespo艂u znaj膮 si臋, czy te偶 spotykaj膮 si臋 po raz pierwszy. Ma jednak olbrzymie znaczenie, aby atmosfera spotkania mia艂a charakter swobodny, „klubowy”, a nawet zabawowy, aby uczestnicy „gry” mogli swobodnie otworzy膰 si臋 i zaanga偶owa膰 bez kr臋pacji i obaw, 偶e ich pomys艂y mog艂yby zosta膰 skrytykowane, czy wy艣miane. Lu藕na atmosfera sprzyja unikni臋ciu pu艂apek my艣lenia stricte profesjonalnego, blokuj膮cego niekiedy umys艂, wi臋c zwi臋ksza efektywno艣膰 i optymalizacj臋 procesu.

Pomys艂y powinny by膰 zapisywane w taki spos贸b aby by艂y widoczne dla wszystkich uczestnik贸w „gry” przez ca艂y czas spotkania i dodatkowo ka偶dy pomys艂 powinien dosta膰 odpowiedni „numer ewidencyjny”.

Po zako艅czeniu pierwszego etapu do gry wkracza drugi zesp贸l - oceniaj膮cy, sk艂adaj膮cy si臋 ju偶 g艂贸wnie ze specjalist贸w w zakresie danego problemu. Zesp贸艂 ten b臋dzie analizowa艂 i ocenia艂 zebrane pomys艂y, w efekcie dochodz膮c do jednego najbardziej korzystnego rozwi膮zania. Rozwi膮zanie to mo偶e stanowi膰 wyb贸r jednego z wcze艣niej zanotowanych pomys艂贸w (w pierwszym etapie gry) lub zupe艂nie inny pomys艂, kt贸ry zostanie wygenerowany na tej podstawie.

Burza m贸zg贸w jest doskona艂ym przyk艂adem grywalizacji, kt贸ra efektywnie anga偶uje uczestnik贸w spotkania poprzez takie motywatory jak: por贸wnywanie siebie (swojej aktywno艣ci, liczby propozycji) z innymi, zdobywanie „punkt贸w” za odnotowywanie pomys艂贸w, wykorzystywanie pos艂贸w innych os贸b (skojarzenia, podpowiedzi, zale偶no艣ci, relacje), czas trwania (ograniczony maks. do ½ h - zmuszaj膮cy do mobilizacji i skupienia umys艂u), wsp贸lny cel zespo艂u, zabawa.

Efekty tej metody wskazuj膮 na fakt, 偶e nie koniecznie cenne nagrody, ale wiele innych skutecznych motywator贸w mo偶e wp艂yn膮膰 na zwi臋kszenie zaanga偶owania i aktywizowanie pracownik贸w.

Enterprise Gamification Sp. z o.o.

www.grywalizacja24.pl

wi臋cej o grywalizacji przeczytasz nastronach pierwszego w polsce portalu wiedzy o grywalizacji: www.grywalizacja24.pl

 

« powr髏